ÄNNU FLER DÖDADE NÖJESFÄLT OCH DUMMA STRUTAR

Läskglasen bubblar dubbelt upp på Backa Teater fredag 29 maj. Då är det nypremiär för "Dumstrut" och "Att döda ett tivoli".

När "Dumstrut" och "Att döda ett tivoli" tas upp på nytt är det primärt för att en kritikerjury valt ut dem till årets Teaterbiennal - det största branschmötet för svensk scenkonst, som detta år har Borås som värdstad. Som bonus spelas båda uppsättningarna på Backa Teater för allmänheten på nypremiären fredag 29 maj och dagen därpå, lördag 30 maj.

"Dumstrut" är en humoristisk elorgelvarieté från sju år på temat brott och straff, med texter av unga svenska dramatiker, bla Malin Axelsson, Anna Berg och Lisa Langseth. Regin står Lars Melin för. Medverkar gör Anna Harling, Maria Hedborg, Rolf Holmgren, Ramtin Parvaneh, Laurence Plumridge, Ulf Rönnerstrand, Kjell Wilhelmsen och musikern Mats Nahlin.

Bakom specialskrivna "Att döda ett tivoli" står dramatikern Dennis Magnusson och regissören Öllegård Goulos. I uppsättningen dras tonårstjejen Dunja in i en känslokarusell som driver henne att begå ett brott med en yxa. Rollerna spelas av Anette Bjärlestam, Mats Blomgren, Pamela Cortés Bruna, Ylva Gallon, Rasmus Lindgren och Lars Väringer. Musiken framförs av Stefan Abelsson, Anders Blad, Daniel Ekborg och Jorge Alcaide.

Skådespelaren Mats Blomgren gör rekord på Teaterbiennalen. Han är med i tre (!) av de utvalda uppsättningarna: Uppsala Stadsteaters "Tjuven", samt Backa Teaters "Brott och straff" och "Att döda ett tivoli".

PRESSBILDER OCH INFO
www.backateater.se