Göteborgarna gillar hamnen – men var ligger den?

Göteborgarna gillar hamnen – men var ligger den?

När Göteborgs Hamn gick ut på stan och frågade 140 personer om hamnen var resultatet entydigt. De flesta gillar hamnen och tycker den är viktig. Men få vet att det är Skandinaviens största godshamn. Och ännu färre vet exakt var den ligger. Nu storsatsar hamnen på att öka göteborgarnas kunskaper under Volvo Ocean Race.

– Det är glädjande att det finns en så stark stolthet över hamnen i Göteborg. Däremot blev vi lite förvånade över att så få känner till att större delen av dagens godshamn ligger utanför Älvsborgsbron på Hisingen, säger Cecilia Carlsson, kommunikationschef, Göteborgs Hamn AB.

De senaste femtio åren har godshanteringen allt mer lämnat de centrala delarna av staden och etablerat sig i ytterhamnarna på Hisingen. Något Cecilia Carlsson tror bidrar till den låga kunskapsnivån.

– I undersökningen förknippar många hamnen med Stena Line och kryssningsfartyg, alltså det man ser i innerhamnarna i city. I själva verket är det bara en liten del av hamnens totala verksamhet, fortsätter hon.

Containerjakt ska råda bot på kunskapsbrist
För att öka allmänhetens kunskap under Volvo Ocean Race satsar hamnen på flera fronter. Dels med en utställning i stadens paviljong, Frihamnen. Här kan man lära känna hamnen förr och nu, diskutera hamnens utvecklingsplaner och lära sig mer om vilka varor som passerar kajerna.

I Göteborgs Hamn lastas och lossas närmare 800 000 containrar varje år. Just nu står en av dem i Nordstan, fylld med typiska saker som kommer till Sverige via hamnen. I en tävling på Instagram kan man gissa vad som är inuti containern. Om du gissar rätt i tävlingen kan du vinna delar av lasten, eller med lite tur alltihop. Mer information finns på www.containerjakten.se

Fakta: Det här gör Göteborgs Hamn AB under Volvo Ocean Race

• Utställning i stadens paviljong i Frihamnen, 21-28 juni.
  • Containerjakt på Instagram, 22-28 juni.
  • ”Hur skapar vi långsiktigt hållbara lösningar för Sverige och näringslivet?”,
    Magnus Kårestedt, vd på Göteborgs Hamn AB, föreläser i stadens paviljong i Frihamnen, 22 juni kl. 16:00-16:20 och 26 juni kl. 13:00-13:20.
  • ”Hur kan Göteborg fortsätta vara en stark sjöfartsstad”,
    Arvid Guthed, hamnutvecklingschef på Göteborgs Hamn AB, föreläser i stadens paviljong i Frihamnen, 22 juni kl. 16:20-16:40, 23 juni kl. 11:40-12:00 och
    26 juni kl. 13:20-13:40.

Göteborg Hamn är Nordens största hamn. Cirka 30 procent av svensk utrikeshandel går via Göteborgs Hamn och 60 procent av all containertrafik. Göteborgs Hamn är den enda hamnen i Sverige med kapacitet att ta emot världens största containerfartyg och har det bredaste utbudet av fartygslinjer både inom och utanför Europa. 25 tågpendlar med dagliga avgångar gör att företag i hela Sverige och Norge kan ha en miljöklok direktlinje till Nordens största hamn. I Göteborgs Hamn finns terminaler för energi, bilar, roro, containrar och passagerare.