DANS- OCH TEATERFESTIVALEN ÅKER TILL BUDAPEST

I dag är det premiär för föreställningen The Party av Árpád Schilling och kompaniet Krétakör i Budapest. Nästa helg är det val i Ungern. Att föreställningen ligger precis innan valet är ingen slump.

Birgitta Winnberg-Rydh och Sarah Melin från festivalen besöker Budapest i samband med premiären. Föreställningen presenteras senare i vår under dans- och teaterfestivalen och kommer att spelas på Stora Teatern den 16-17 maj.

OM THE PARTY

Vid höjdpunkten av sin karriär flyttade Árpád Schilling från den internationella arenan och begav sig tillbaka till sitt hemland Ungern för att leva i ett litet samhälle på landsbygden. I två år har nu Árpád Schilling och hans kompani Krétakör gjort utmanande verk i Ungern där teater och utbildning går hand i hand. I sitt senaste verk poängterar han vikten av utbildning för den politiska och sociala utvecklingen i ett land.

I The Party får en liten stad vara symbolen för Ungern, en sorts ”anti-Europa” där kritisk konst och avvikande åsikter förtrycks och där propaganda, korruption och diskriminering reser sig. Det enväldiga Partiet (The Party) tränger sig in i livet hos stadsborna som ett smygande gift. Árpád Schilling ger publiken en anledning att kliva utanför det homogena teaterrummet in i det verkliga livet. Han blottlägger det ömtåliga i en demokrati där vi måste välja mellan säkerhet och frihet. Ilskan är påtaglig. Det här är ett angeläget konstnärligt ställningstagande.

KRÉTAKÖR ANORDNAR UNGERNS ENDA ÖPPNA POLITISKA DEBATT

Den 6 april är det val i Ungern. Just nu sitter partiet Fidesz vid makten, och mycket tyder på att det kommer att förbli så. Det nationalkonservativa partiet har den senaste mandatperioden ägnat sig åt systematisk politisk rensning och de har sett till att tillsätta alla höga ämbets- och författningsposter i landet med egna representanter.

Inför valet den 6 april arrangeras en enda öppen debatt i Ungern. Den sker på fredag den 28 mars i samband med föreställningen The Party. Samtliga partiers ungdomsförbund är inbjudna att delta i debatten, men Fidesz och det kristna partiet KDNP har avböjt att delta.

Debatten leds av Márton Gulyás från kompaniet Krétakör.

The Party finansieras med hjälp av EU-projektet NXTSTP där dans- och teaterfestivalen ingår. Projektet är ett samarbete mellan åtta internationella festivaler i Europa, däribland Kunstenfestivaldesarts i Bryssel, steirischer herbst i Graz och Göteborgs Dans & Teater Festival. Festivalerna i projektet co-producerar nya scenkonstverk i Europa för att ge dem möjlighet att ta nästa steg.

Göteborgs Dans & Teater Festival firar 20 år mellan den 14 och 20 maj. I år gästas festivalen bland annat av Lina Saneh och Rabih Mroué från Beirut, Miguel Gutierrez från New York, Alain Platel från Gent, Krétakör från Budapest, Kettly Noël från Bamako och Amund Sjølie Sveen från Oslo. Politisk samtidssatir, nära berättelser, dans, musik och cirkus presenteras.

Mer information om Krétakör: http://www.kretakor.eu/en/index/
Mer information om Göteborgs Dans & Teater Festival: http://www.festival.goteborg.se
Kontakt: Hanna Johansson, hanna.johansson@kultur.goteborg.se, 072 586 50 62