Styr din energianvändning direkt i mobilen

Göteborg Energi har i samarbete med innovationsföretaget IMCG Sverige tagit fram ett nytt verktyg där fjärrvärmekunder i realtid kan se, justera och beräkna sin energianvändning. Genom sin mobiltelefon kan villaägare därmed bidra till ökad energieffektivisering.

– Att effektivisera energianvändningen är en hjärtefråga för oss på Göteborg Energi. Det är också nödvändigt om vi ska klara omställningen mot ett hållbart samhälle. Med det nya verktyget ger vi enskilda villaägare möjligheten att delta aktivt i det arbetet och det känns mycket inspirerande, säger Lotta Brändström, vd på Göteborg Energi.

Och det är inga små besparingar det handlar om. Om samtliga villaägare i Göteborg sänkte sin innetemperatur med en grad skulle 45 miljoner kronor kunna sparas.

– En liten temperaturskillnad som ger stor kostnadseffekt. Vi har ett ansvar att göra kunderna medvetna, säger Patrik Tillman, affärsutvecklare på Göteborg Energi.

Se ditt miljöavtryck
Vinterväder och stormvindar gör det lätt att skruva upp värmen inomhus, något som direkt syns på fakturan. Via det nya verktyget kan energimedvetandet öka och ge Göteborgarna smarta hem som kan styras genom en app i mobilen.

– Plattformen innehåller funktioner som inte återfinns i något liknande verktyg i dag, till exempel energiförbrukningen översatt i kostnader och koldioxidutsläpp för villaägaren. På så sätt hjälper vi kunden att göra medvetna komfortval och inte använda mer energi än de behöver, säger Patrik Tillman.

Verktyget skapar även bättre möjligheter för kund och energibolag att kommunicera med varandra. Det blir till exempel möjligt att avläsa och justera fel från distans istället för att skicka ut en tekniker.

– Verktyget hjälper oss också att få en närmare och bättre relation till kunden genom att förenkla service- och underhållsarbetet, säger Patrik Tillman.

Testpiloter sökes
Tillsammans med innovationsföretaget IMCG har Göteborg Energis forskningsstiftelse drivit ett forskningsprojekt för att utveckla plattformen, som nu ska ut i större skala. Under ett knappt år erbjuds testpiloter att använda Green IT Homes för att utvärdera och säkra funktionerna. Personerna ska bo i villa med fjärrvärme.

– Uppvärmningen påverkar hushållens energikostnader betydligt mer än till exempel att släcka lampor. Med våra testpiloter ser vi vilken effekt vi kan nå, både vad gäller energibesparing och kundkommunikation, säger Patrik Tillman.

Fakta om projektet
Green IT Homes är ett samarbetsprojekt initialt finansierat av Göteborg Energis forskningsstiftelse och IMCG Sweden AB samt ett antal andra aktörer. Användarstudier gjorda av Interaktiva Institutet ligger till grund för utvecklingen av verktyget och dess funktioner.

För ytterligare information kontakta:
Patrik Tillman, affärsutvecklare Göteborg Energi AB, 031- 62 62 48
Cecilia Erdalen, pressansvarig Göteborg Energi AB, 031-62 67 30