Kollektivtrafiken i Skövde får lokalproducerad biogas

Göteborg Energi har tecknat avtal med E.ON om biogasleverans från Skövde Biogas fram till 2022. Biogasen kommer att användas till kollektivtrafiken i Skövde.

Avtalet omfattar leverans av 17,5 GWh biogas per år, vilket motsvarar bränsleförbrukning för 360 000 mil i busstrafik. Biogasen produceras lokalt i Skövde Biogas anläggning, som samägs av Göteborg Energi och Skövde kommun.

Uppgörelsen innebär att parterna tillsammans säkerställer en långsiktig försörjning av lokalproducerad biogas till busstrafiken samtidigt som man tar vara på lokala restprodukter.

− Som Sveriges största biogasproducent är vi stolta över att producera biogas till de lokala bussarna i Skövde. Biogasen är en viktig byggsten för ett hållbart transportssystem genom den miljövinst som uppstår när vi ersätter fossila bränslen. Dessutom vinner miljön på att bränslet produceras där det kommer att användas, säger Lotta Brändström, VD på Göteborg Energi.

− E.ON vill ta en aktiv roll och bidra till att bygga ett hållbart transportsamhälle, inte minst inom kollektivtrafiken. Avtalet är ett led i ett samarbete där vi i samverkan kan bidra till att utveckla den svenska fordonsgasmarknaden vidare. Vi delar synen på biogasen som en viktig dellösning på vägen mot ett fossilfritt transportsamhälle, säger Peter Engström, ansvarig för E.ONs bio- och fordonsgasverksamhet.

För ytterligare information kontakta:
Lotta Brändström, VD Göteborg Energi AB, 031-62 60 01
Peter Engström, VD E.ON Biofor Sverige AB, 070-5256510