Göteborg Energis biogassatsning ger grönare transporter

Genom att förgasa rester från skogsbruket tar Göteborg Energi produktionen av biogas till en helt ny nivå. I dag, onsdagen den 12 mars, invigs GoBiGas, en demonstrationsanläggning för produktion av biogas i stor skala. Förgasningstekniken i GoBiGas gör det möjligt att producera biobränsle som räcker till 15 000 bilar eller 400 bussar under ett år.

– Ska vi klara klimatet och nå ett klimatneutralt samhälle måste vi ställa om till fossiloberoende hållbara transporter. Vi har både en stor potential och goda möjligheter att öka produktionen och användningen av biodrivmedel i Sverige. Det är dessutom en växande grön näring som bidrar, och kan bidra ännu mer till tillväxt och sysselsättning i landet, säger IT- och energiminister Anna-Karin Hatt.

Biogas i stor skala
I traditionella biogasanläggningar utvinns gasen genom rötning av olika råvaror, till exempel matavfall eller gödsel. GoBiGas, som är den första anläggningen i sitt slag i Sverige, ska producera biogas i stor skala. Något som på allvar kan bidra till att lösa omställningen mot en hållbar transportsektor.

– GoBiGas behövs om Sverige ska nå målet om en fossilfri fordonspark 2030. Anläggningen kommer också att vara ett viktigt bidrag i omställningen till ett hållbart göteborgssamhälle. Precis som med fjärrvärmenätet går Göteborg Energi i bräschen för utvecklingen, säger Kia Andreasson, kommunalråd (MP) och ordförande i Göteborg Energis styrelse.

Kia Andreasson menar också att GoBiGas-satsningen handlar även om en övergång från naturgas till biogas.

– Biogasen är nästa steg i utvecklingen. Naturgasen är fossil och nu är det dags att ställa om och få mer biogas i ledningarna. Användningen av fossila bränslen i transportsektorn är 90 procent. Behovet av drivmedel är därför enormt stort och där kommer produktion av biogas att spela en avgörande roll, men det är också mycket viktigt att föra över godstransporter till järnväg och sjöfart, säger hon.

Långsiktiga spelregler och effektiva styrmedel
GoBiGas är en demonstrationsanläggning och är inte byggd i vinstsyfte. En större, kommersiell anläggning finns i planerna men då behövs någon typ av produktionsstöd för biogasproduktion.

– För att ställa om transportsektorn från fossilberoende till fossilfri behövs långsiktiga spelregler och effektiva styrmedel. Såväl befintliga som nya anläggningar behöver rätt förutsättningar för att vara ekonomiskt hållbara, säger Göteborg Energis VD Lotta Brändström.

För ytterligare information kontakta:
Cecilia Erdalen, pressansvarig Göteborg Energi AB, telefon 070-466 04 28