Unik fjärrvärmeanslutning till Stena Danica invigs

I dag, måndagen den 1 december, inviger Stena Line, Göteborgs Stad och Göteborg Energi fjärrvärmeanslutningen till Stena Danica. Det är första gången som ett fartyg i linjetrafik ansluts till fjärrvärmenätet. Anslutningen innebär att koldioxidutsläppen i Göteborg minskar med cirka 500 ton per år.

Invigningen äger rum vid Stena Lines Danmarksterminal. Göteborg Energis styrelseordförande Kia Andreasson och Stena Lines VD Carl-Johan Hagman håller tal och demonstrerar fjärrvärmeanslutningen.

Fjärrvärmeanslutningen är en del av EU-projektet Celsius, ett initiativ inom Smart Cities, som leds av Göteborg Energi tillsammans med Göteborgs Stad. Syftet med projektet är att sprida kunskap om fjärrvärmens möjligheter till andra städer i Europa, bland annat vad gäller att tillvarata spillvärme som inte utnyttjas i dag. Läs mer om projekt Celsius här

Hela pressmeddelandet hittar du i länken nedan.

Mer info