Fossilfri fordonsflotta och kundsamverkan teman vid seminarier i Almedalen

Inom ramen för nätverket Regional Energi arrangerade Göteborg Energi tre välbesökta seminarier i Almedalen under tisdagseftermiddagen. Det första seminariet hade titeln ”En fossilfri fordonsflotta - klimatkrisen väntar inte!” och från Göteborg Energis sida deltog VD Lotta Brändström i panelen.

– Politiken måste visa handlingskraft. Problemen löser sig inte av sig själva. Det finns en rad konkreta förslag på olika styrmedel och verktyg. Dessa måste vara kraftfulla, långsiktiga och komma på plats så snart det bara går om vi ska kunna ställa om fordonsflottan, sa hon bland annat.

Ewa Rosén, upphandlingschef i Skånetrafiken berättade om regionens stora satsningar på biogasdrivna bussar men framhöll samtidigt att fler måste satsa på produktion om biogasen ska räcka till. Flera paneldeltagare, bland annat Jakob Largerkrantz, debattör och projektledare på ECOAST & Infragreen, gav också en stor eloge till Göteborg Energi som vågat satsa på ny teknik och storskalig produktion av biogas genom demonstrationsanläggningen GoBiGas.

Representanterna för regeringssidan och oppositionen, den moderate riksdagsledamoten Christer Akej och socialdemokraten Erika Ullberg, oppositionslandstingsråd i Stockholm, delade uppfattningen att styrmedel måste komma på plats för att uppnå målet om en fossiloberoende fordonsflotta 2030 men gav inga konkreta besked om när och hur detta kan komma att ske.

Eftermiddagens andra seminarium handlade om hur kund, energibolag och kommun kan samverka bättre för en hållbar utveckling. Lotta Brändström, som deltog i panelen, framhöll bland annat Celsius-projektet och HSB Living Lab som positiva exempel på god samverkan.

– Göteborg Energi har genom vårt fjärrvärmenät lång erfarenhet av att ta tillvara spillvärme. Denna kunskap för vi nu ut i Europa genom EU:s Smart Cityprojekt Celsius. I HSB Living Lab bidrar vi till utvecklingen av ett framtida hållbart boende.

– Vi lär oss mycket av våra kunder vilket gör att vi utvecklar oss och våra produkter. Det är bra med krävande kunder, sa hon.

Charlotta Szczepanowski, hållbarhetschef på Riksbyggen, framhöll samarbetsprojektet Positive Footprint Housing tillsammans med Göteborg Energi och Prisdialogen för fjärrvärme som bra exempel på samverkan. Något som Anna Vadasz-Nilsson, generaldirektör på Energimarknadsinspektionen höll med om.

– Prisdialogen är ett bra exempel på hur energibolagen kan ta ansvar och genom att bygga förtroende kring sin prispolitik undvika centrala regleringar, sa hon.

På frågan hur det egentligen står till med generaldirektörens förtroende för energibolagen, givet hennes nyligen publicerade debattartikel där nätbolagen kallades oskäliga monopolister med vinstmaximering som huvudintresse, svarade Anna Vadasz-Nilsson att debatten är nödvändig.

– Det ser naturligtvis olika ut men jag tyckte utspelet behövdes, inte minst för att få igång politikerna. Jag hoppas att vi ska kunna nå en jämvikt framöver, sa hon.

Det tredje seminariet handlade om vattenkraft. Där medverkade bland annat Erik Brandsma, generaldirektör på Energimyndigheten, Isadora Wronski, Greenpeace och Klas Gustafsson, vice VD på Tekniska verken.