Elmarknadsläge

Elmarknaden är under höstperioden väldigt väderfokuserad och speciellt så när vi befinner oss i ett läge med ett hydrologiskt underskott. Under oktober månad har precis detta varit fallet, inledningsvis ett stort underskott med högtryck i prognoserna och en volatil marknad som följd. Detta sammanföll med fortsatta problem för kärnkraften och specifikt Oskarshamn 1 och 3 vilket bidrog ytterligare till en nervös marknad.

Men när vi nu kan summera oktober så blev utfallet på vädret något annat. Det lågtryck som kom in över norden i slutet av månaden levererade stora mängder nederbörd, där 22 oktober stod ut som något alldeles extra. Ungefär 3.5 TWh nederbördsenergi levererades vilken är största uppmätta nivån på 10 år. Dessutom har de milda temperaturerna gjort att vi haft lägre konsumtion (lägre efterfrågan) vilket i kombination med hög produktion av vindkraft bidragit till lägre spotpriser vi nu ser i marknaden. Kärnkraftstillgängligheten ligger för tillfället på 87 % efter att huvudsakligen Oskarshamn 3 löst sina uppstartsproblem.

Samtliga dessa parametrar har gjort att vi sett en fallande pristrend på elterminerna under oktober månad.

Framöver ser vi fortsatt fokus på väderutvecklingen, kortsiktigt stora prisrörelser på både upp och nedsidan är möjliga beroende på hur vädret utvecklar sig. Förutsatt normalt väder och god tillgänglighet på kärnkraften ser vi goda förutsättningar för fortsatt låga elpriser.

Prisnivån är historiskt låg och den försiktige konsumenten kan med fördel passa på att binda sitt elpris.

//Johan