Världspremiär för nytt Dunlop-trailerdäck med låg kilometerkostnad

Världspremiär för nytt Dunlop-trailerdäck med låg kilometerkostnad

Dunlop lanserar nu trailerdäcket SP 244, en ny generation däck som ger operatörer låg kilometerkostnad för en stor mängd transporttillämpningar. Däcket kombinerar toppmoderna material, specialutformade slitbanemönster och en kraftig stomme för garanterat lång körsträcka och låga kostnader.

Eftersom SP 244 är utformat för att komplettera Dunlops bästsäljande SP 344-styrdäck och SP 444-drivdäck säkerställer dessa produkter sammantagna med nya SP 244 att åkerierna får prisvärd och tillförlitlig service samt lång körsträcka – hela 20 procent bättre än med föregångaren.

Uppdraget för Dunlops ingenjörer var att ta fram ett trailerdäck som tillgodosåg det ökande behovet för fordonsparker att verka inom olikartade tillämpningar, som närdistribution, transporter mellan städer, fjärr- och regionaltransporter, såväl som på uthyrningsmarknaden. Trycket på fordonsparkerna att minimera kilometerkostnaden på grund av stigande bränslekostnader innebar även att lägre rullmotstånd och lång körsträcka var topprioriteringar.

SP 244 har 20 procent längre körsträcka än föregångaren SP 242. Detta tack vare däckets extra breda och robusta konstruktion med 15 procent mer gummivolym och optimerad friktion. Det är dessutom mer robust på grund av den styva slitbanekonstruktionen med fem solida ribbor och mjukt rundade spår. Ytterligare förbättringar av däckets robusthet utgörs av den optimerade sidoväggsformen, en ny däckfot och införandet av ytterst hållfasta ståltrådar i bältena.

Den nya konstruktionen ger bättre hållbarhet och skademotstånd för längre livslängd och bättre regummerbarhet. Däcket väger dessutom mindre och är smidigare att montera. SP 244 ersätter trailerdäckserierna SP 242 och SP 352.

Slitbaneformen på SP 244 ger ytterligare fördelar: MRT-konstruktion (Multi Radius Tread) borgar för mindre slitbaneslitage samt högre hållbarhet. De starka skulderribborna motstår skulderslitage och ger robusthet vid kurvtagning. Längre körsträcka och lägre rullmotstånd är båda fördelar med det femribbade slitbanemönstrets fördelningsegenskaper. Bättre bromsförmåga i väta och maximal avvisning av småsten kommer från de flervinklade spåren med olika sicksackmönster. Bättre tryckfördelning innebär jämnt och minskat slitage tack vare MRT-tekniken. Den tvärgående spårlayouten ger bättre sladdmotstånd på vått väglag och minskar bullret.

Jämfört med föregångaren har SP 244 20 procent längre körsträcka, 5 procent mindre rullmotstånd och 2 procent starkare grepp i väta. Det innebär lägre kilometerkostnad och högre säkerhet.

Inledningsvis finns SP 244 i två storlekar:

• 385/65R22.5 160K (158L)
  • 385/55R22.5 160K (158L)

Andra storlekar tillkommer i början av 2011. Däcken går mycket bra både att mönsterskäras och regummeras.

Goodyear Dunlop Nordic är en affärsenhet för åtta länder i Norden och Baltikum, med huvudkontor i Stockholm. Verksamheten har ca 140 anställda och genomför delar av produkttesterna i norra Finland och Sverige. Goodyear Dunlop Nordic innefattar varumärkena Goodyear -  ett av världens största däckföretag med omkring 70 000 anställda och tillverkar sina produkter i mer än 60 fabriker i 25 länder över hela världen, Dunlop - en av världens ledande tillverkare av hög- och ultrahögprestandadäck med en imponerande framgångshistoria inom motorsport. Dunlops omfattande tävlingsverksamhet har lett till nyskapande däckteknologier för vardagsbilisten. Samt Fulda, Sava, Kelly och Debica.

För ytterligare information om Goodyear, besök www.goodyear.se For mer information om Dunlop, se www.dunlop-tires.se eller www.dunlopmotorcycle.eu.