Världspremiär för Dunlops MultiTread-premiumregummeringar - Kvalitetspodukter som sänker driftkostnaderna

Dunlop lanserar MultiTread – en helt ny serie varmregummeringar med premiumkvalitet som har samma egenskaper som nya generationen Dunlop-däck och som sänker driftkostnaderna. Regummering blir en allt viktigare aspekt av ekonomisk däckhantering och operatörer vill idag ha produkter med bästa möjliga prestanda. MultiTread är en ny generation regummeringar främst för drivaxlar, med en mängd regummeringar särskilt utformade för varje typ av service, vilket ger de förstklassiga prestanda och den låga kilometerkostnad som moderna transportfirmor efterfrågar.

De fördelar som dessa nya produkter ger är identiska med de hos nya Dunlopdäck: lång körsträcka, bra väghållning och bromsförmåga i väta samt exakt manövrering och komfort – och framförallt låg kilometerkostnad. MultiTread-processen ökar livslängden och körsträckan för Dunlop-stommar, vilket sänker driftkostnaderna och minskar påverkan på miljön.

MultiTread-utbudet kommer inledningsvis att bestå av SP 444-drivaxeldäck för lastbilar samt nya SP 372 för bussar och kommunala fordon. De byggs av återanvända stommar av den senaste generationen Dunlop däck och slitbaneblandningar med samma stränga specifikationer som för de motsvarande nya däck. MultiTread-utbudet kommer senare att kompletteras med trailerdäck och däck för blandad körning.

Däckkostnader utgör cirka 4 procent av ett fordons totala driftkostnader och har även stor påverkan på bränsleförbrukningen, som utgör upp till 25 procent av dessa totalkostnader. Dagens åkerier eftersträvar lägre kilometerkostnad och bättre bränsleförbrukning, och vill ha kunna förlita sig till effektiv service och support. ”Det moderna tillvägagångssättet för operatörer är att välja en däckpartner som inte bara erbjuder de mest effektiva nya produkterna och tjänsterna, utan även har ett heltäckande och nyskapande regummeringsprogram”, säger Hubert Moquet, chef för regummeringsverksamheten på Goodyear Dunlop EMEA. “Detta är en stor bidragande faktor inom kostnadskontroll. Genom att lansera MultiTread kan Dunlop tillgodose behoven hos operatörer som förväntar sig ett sådant heltäckande utbud av produkter och tjänster”.

MultiTread använder bara den senaste generationen Dunlop SP 344- och SP 444-stommar i produktionen av MultiTread SP 444-regummeringar. Stommarna kvalitetskontrolleras för att säkerställa att de är lämpliga för regummering. När de har kontrollerats och bearbetats monteras slitbanan och sidoväggarna, med samma slitmaterial som det motsvarande nya däcket. Däcket vulkaniseras sedan med samma slitbanemönster och får samma kontaktyta som det nya däcket. När det har vulkats och genomgått tuffa kvalitetskontroller är det klart att användas.

Sju storlekar kommer att vara tillgängliga i slutet av 2010 – 315/80R22.5, 315/70R22.5, 295/80R22.5, 245/70R19.5, 265/70R19.5 och 285/70R19.5, betecknade MT SP 444, och ett 275/70R22.5 betecknat MT SP 372. Fler storlekar tillkommer under 2011.

MultiTread erbjuder längre livslängd och körsträcka, mindre förorening, mindre materialåtgång och bidrar till effektivare bränsleförbrukning. Dessa attribut inte bara sänker kostnaderna, utan är även bättre för miljön.

MultiTread-produkterna kommer att tillverkas på Goodyear Dunlops fabriker i Riom i Frankrike och Wolverhampton i England och de kommer också att gå bra att mönsterskära.

Goodyear Dunlop Nordic är en affärsenhet för åtta länder i Norden och Baltikum, med huvudkontor i Stockholm. Verksamheten har ca 140 anställda och genomför delar av produkttesterna i norra Finland och Sverige. Goodyear Dunlop Nordic innefattar varumärkena Goodyear -  ett av världens största däckföretag med omkring 70 000 anställda och tillverkar sina produkter i mer än 60 fabriker i 25 länder över hela världen, Dunlop - en av världens ledande tillverkare av hög- och ultrahögprestandadäck med en imponerande framgångshistoria inom motorsport. Dunlops omfattande tävlingsverksamhet har lett till nyskapande däckteknologier för vardagsbilisten. Samt Fulda, Sava, Kelly och Debica.

För ytterligare information om Goodyear, besök www.goodyear.se For mer information om Dunlop, se www.dunlop-tires.se eller www.dunlopmotorcycle.eu.