Triss i testsegrar, toppresultat för Goodyears nya högprestandadäck

Förra vårens stora sommardäcksnyhet, Goodyear Eagle F1 Asymmetric, har nu bevisat sig i tuffast tänkbara motstånd. Däcket har segrat i tre oberoende tester i ledande motortidningar i Europa och uppnått toppresultat i tre tyska tidningar. 2008 års Goodyear Eagle F1 Asymmetric lanseras nu med flera storlekar än tidigare för att möta det ökande intresset för högprestandadäcket. Fördelarna med den nya teknologi som användes vid utvecklingen av däcket bekräftades med toppresultat i Finska Tuulilasi samt de båda brittiska tidningarna Evo och Autocar. När Goodyear Eagle F1 Asymmetric lanserades 2007 som det innovativa, säkra och nyskapande däcket satte det en ny standard bland högprestandadäck. Nu, ett år efter lanseringen, har däcket bekräftat sitt ledarskap på marknaden. Förutom förstaplatserna i de tre europeiska motortidningarnas tester, kammade Goodyear Eagle F1 även hem toppbetyg i de tre tyska tidningarna Auto Zeitung, Power Car och Sport Auto. Där hyllas däcket som "MYCKET KÖPVÄRT". Testerna som publicerades visar att Goodyear Eagle F1 Asymmetric är bättre än konkurrenterna, med toppresultat på såväl vått som torrt underlag. I finska motortidningen Tuulilasis test, som utfördes i Mireval, Frankrike, var däcket bättre inom ett flertal områden, inklusive bromsprestanda på både vått och torrt och hade även snabbare varvtider än något annat däck. Oskari Pentti på Tuulilasi sammanfattar såhär: - Vad det gäller grepp, är Goodyear Eagle F1 Asymmetric en toppklassprodukt inom de flesta områden. Brittiska Evos test, som genomfördes i Italien, mätte manövrering, motstånd mot vattenplaning och bromsförmåga. Testet, som gjordes på en av huvudkonkurrenternas egna testbanor, visade att Goodyear Eagle F1 Asymmetric var bäst både på vått och torrt underlag. Testförarna var entusiastiska över däckets prestanda. - Styrningen känns stabil, jämn och positiv. Det här är definitivt en seger för Goodyears nya, konstaterade Jethro Bovingdon från Evo. I brittiska Autocars test betygsattes däcket i topp, både som fram- och bakdäck. I bromstesterna hade Eagle F1 också fyra meter kortare bromssträcka än närmaste konkurrent. Testförarna såg stora fördelar av att ha Goodyear Eagle F1 Asymmetric på bilen: - Med en uppsättning Goodyear på bilen, var det som att koppla in en turbo, det kändes som att få 50 extra hästkrafter, berättar Autocars erfarne testare Keith Howard. Aktiv teknologi erbjuder trygg kurvtagning Jämfört med sin framgångsrika föregångare är Goodyear Eagle F1 Asymmetric förbättrad på så gott som alla områden. Däcket har bättre grepp både på våt och på torr asfalt genom det asymmetriska däckmönstret, greppet på vått är också väsentligt förbättrat genom en motorsportinspirerad gummiblandning. Goodyears unika "Active Cornergrip Technology" är konstruerad för att öka däckens kontaktyta med vägbanan vilket ger ett bättre grepp genom hela kurvan. "Active Cornergrip Technology" är en kolfiberförstärkning i däckens inre sidovägg som motverkar att däcket lyfter sig vid kurvtagning. Därmed ger det en jämnare fördelning av trycket över hela däckets kontaktyta och ett kraftigt förbättrat grepp vid kurvtagning. En annan radikal förändring är det asymmetriska däckmönstret. Insidans öppna spår tillsammans med de längsgående djupa kanalerna gör att vatten på vägbanan kan pressas ut maximalt från däcket. Den breda mittribban i däcket ökar stabiliteten vid höga farter. Breda och solida gummiklackar på utsidan av däcket ökar greppet maximalt i kurvorna. Alla dessa egenskaper förstärks av gummiblandningarna, som är hämtade från racing och som ytterligare förbättrar greppet på vått underlag. Fler dimensioner möter stor efterfrågan Goodyear Eagle F1 Asymmetric kommer i år i en kraftigt utökad storleksserie, totalt 31 dimensioner tillverkas, från 17 tum upp till 20, i serier från 50-profil ner till 25 tum. Så gott som hela utbudet tillverkas som extraförstärkta versioner för att passa majoriteten av dagens moderna prestandabilar. --------------------------------------------------- För mer information kontakta Lars-Ola Nordqvist, PR Goodyear Dunlop Nordic, tel. +46 8 545 063 21, mob.tel. +46 70 689 11 20, lars@comvision.se. Goodyear Dunlop Nordic är en affärsenhet för åtta länder i Norden och Baltikum, med huvudkontor i Stockholm. Verksamheten har ca 120 anställda och genomför delar av produkttesterna i norra Finland och Sverige. För ytterligare information om Goodyears produkter, besök www.goodyear.se. Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har omkring 70 000 anställda och tillverkar sina produkter i mer än 60 fabriker i 26 länder över hela världen. För ytterligare information om Goodyear, besök www.goodyear.com/corporate.