Nya mönster och storlekar för Goodyear TreadMax

Nya mönster och storlekar för Goodyear TreadMax

Goodyear TreadMax, det regummerade premiumdäcket för lastbilar, utökar sitt sortiment till totalt tio mönster som omfattar tjugo olika storlekar.  De sex nya mönstren innefattar däck för trailers, blandad körning och tätortskörning.

Med endast Goodyears premiumstommar och samma material som används i de nya Max Technology-däck de replikerar förlänger inte bara TreadMax-regummeringar livslängden på Goodyears senaste Max Technology-däck, utan ger även fördelar i form av lång körsträcka och bränslebesparingar.  Goodyears TreadMax-däck har samma egenskaper som nya däck och minskar miljöpåverkan.  Enkelt uttryck sänker Goodyears TreadMax-däck driftkostnaderna och är bättre för miljön.

Regummering är en mycket viktig del av däckhantering om en fordonspark vill minimera kostnaderna och maximera prestanda”, säger Hubert Moquet, chef för regummeringsverksamheten på Goodyear Dunlop EMEA.  “För maximal ekonomisk effektivitet ska nya Goodyear Max Technology-däck användas första gången och mönsterskäras när de slitits ned till den rekommenderade gränsen.  När förslitningsgränsen nås för andra gången ska dessa stommar returneras till oss och regummeras som TreadMax-däck.  Det regummerade däcket har ungefär samma livslängd som det nya däcket och kan även det mönsterskäras.  På så vis fördubblas effektivt det nya däckets livslängd och i många fall är ytterligare regummering och mönsterskärning möjlig.  Inte nog med det, så bibehålls de prestandafördelar som säkerställer lång livslängd och låg bränsleförbrukning samt minskar miljöpåverkan.

”De nya produkter vi lanserar och den extra kapacitet vår nya anläggning i Wittlich ger innebär inte bara att vi kan producera fler däck, utan även täcka många fler användningsområden, exempelvis blandad körning och tätortskörning”.

De tidigare TreadMax-produkterna bestod av drivdäcken LHD II och RHD II för fjärr- och regionaltransporter samt allposition-däcken MCA och drivdäcken MCD för tätortskörning.  Det nya, utökade sortimentet inkluderar trailerdäcken LHT II för fjärrtransporter, 17,5- och 19,5-tums däcken RHD II för regionaltransporter och drivdäcken MSD II för blandad körning.

TreadMax produceras genom en varmregummeringsprocess som är mycket lik den som används för att producera nya däck.  Det är en ”däckfot-till-däckfot”-process som involverar byte av slitbana och sidoväggar med nya material samt vulkanisering av däcket i en press.  TreadMax använder endast Goodyear Max Technology-stommar. Dessa inspekteras grundligt beträffande skador och testas med den senaste röntgentekniken innan de precisionsslipas. Det nya slitbanegummit och sidoväggarna appliceras sedan noggrant innan däcket sätts i formen och återtillverkningsprocessen slutförs. Goodyears däckformsmatchande teknologi återskapar tillförlitligt det nya däckets geometri och fotavtryck. De nya slitbanemönstren är samma som används på nya däck och har därför samma egenskaper och fördelar. När de är klara trycktestas varje däck och undersöks grundligt.

Goodyears strävan är att framställa ett regummerat däck som motsvarar det nya däcket i fråga om utseende, prestanda och tillförlitlighet.

TreadMax-däcken har Goodyear Max Technology, vilket innefattar innovativa blandningar och slitbanemönster samt den senaste stomkonstruktionen. Detta ger prestanda som sätter riktmärken i branschen för enastående bränslebesparing och körsträcka, kombinerat med utmärkt grepp i väta.

Den speciella slitbaneblandningen och användningen av den senaste tekniken i stommen och konstruktionen leder till lågt rullmotstånd, lång körsträcka och hög hållbarhet, vilket innebär lägre kilometerkostnad och en effektivare fordonspark. Med andra ord, bättre bränsleförbrukningssiffror än andra regummeringar och därigenom minskade utsläpp och lägre driftkostnader.

TreadMax-sortiment (nya däck understrukna)

Fjärrtransporter

TM LHD II                    295/80R22.5 152/148L

315/80R22.5 156/150L

315/70R22.5 154/150L

295/60R22.5 150/147K

315/60R22.5 152/148L

Trailers

TM LHT                       375/50R22.5 156K

TM LHT II                     385/65R22.5 160K (finns från tredje kvartalet 2011)

385/55R22.5 160K (finns från tredje kvartalet 2011)

Regionaltransporter

Alla positioner

TM RHS II                    295/80R22.5 152/148L.

TM RHD II 22.5            295/80R22.5 152/148L

315/80R22.5 156/150L

315/70R22.5 154/150L

TM RHD II 17.5/19.5    215/75R17.5 126/124M (finns från tredje kvartalet 2011)

245/70R19.5 136/134M (finns från tredje kvartalet 2011)

265/70R19.5 140/138M (finns från tredje kvartalet 2011)

Onroad/offroad (blandad körning)

Driv

TM MSD II                    315/80R22.5 156/150L (finns från andra kvartalet 2011)

13R22.5        156/150G (finns från fjärde kvartalet 2011)

Stadskörning

Alla positioner

TM MCA                      275/70R22.5 148/145J

TM MCD                      275/70R22.5 148/145J

TM MCD                      455/45R22.5 166J (finns från andra kvartalet 2011)

För Goodyear är regummering en mycket viktig del av ett däcks livslängd. Goodyear-däcken kan mönsterskäras under sin första och andra livslängd, vilket totalt ger fyra livslängder. Max Technology-stommarna är särskilt framtagna för sin robusthet och sitt skademotstånd för att säkerställa att de, under normala förhållanden, är lämpliga för toppkvalitativ regummering.

TreadMax-däcken kommer att produceras på Goodyears helt nya anläggning i Wittlich, Tyskland, samt på regummeringsanläggningarna i Riom, Frankrike, och Wolverhampton, England, som nyligen genomgått ett stort investeringsprogram och fått den senaste högteknologiska utrustningen.

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har cirka 69 000 anställda och tillverkning på mer än 57 anläggningar i 23 länder över hela världen. På dess två innovationscenter i Akron, Ohio och Colmar-Berg, Luxemburg, utvecklas toppmoderna produkter och tjänster som sätter branschstandarden för teknik och prestanda.

I Goodyear Dunlop Europes däcksortiment för kommersiella fordon och bussar finns mer än 400 olika däck i drygt 55 storlekar.  Många världsledande tillverkare av kommersiella fordon monterar däck från Goodyear som standard, bland andra DAF, Iveco, MAN, Mercedes-Benz, Renault Trucks, Scania och Volvo.  Goodyear levererar dessutom däck till alla större trailertillverkare. Med Fleet First, som innefattar servicenätverket TruckForce, vägassistanstjänsten ServiceLine 24h, Mobility, det webbaserade hanteringssystemet FleetOnlineSolutions Internet och Goodyear Retread Technologies, erbjuder Goodyear flest servicetjänster i branschen.

Gå in på www.goodyear.se för mer information om Goodyears produkter

Goodyear Dunlop Nordic är en affärsenhet för åtta länder i Norden och Baltikum, med huvudkontor i Stockholm. Verksamheten har ca 140 anställda och genomför delar av produkttesterna i norra Finland och Sverige. Goodyear Dunlop Nordic innefattar varumärkena Goodyear -  ett av världens största däckföretag med omkring 70 000 anställda och tillverkar sina produkter i mer än 60 fabriker i 25 länder över hela världen, Dunlop - en av världens ledande tillverkare av hög- och ultrahögprestandadäck med en imponerande framgångshistoria inom motorsport. Dunlops omfattande tävlingsverksamhet har lett till nyskapande däckteknologier för vardagsbilisten. Samt Fulda, Sava, Kelly och Debica.

För ytterligare information om Goodyear, besök www.goodyear.se For mer information om Dunlop, se www.dunlop-tires.se eller www.dunlopmotorcycle.eu.

Presskontakt Group Communications Manager Nordic +46 70 203 30 23

Ledande innovatörer inom däckindustrin

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har cirka 71 000 anställda och tillverkning på mer än 55 anläggningar i 22 länder över hela världen. På dess två innovationscenter i Akron, Ohio och Colmar-Berg, Luxemburg, utvecklas toppmoderna produkter och tjänster som sätter branschstandarden för teknik och prestanda. För mer information om Goodyear och dess produkter, besök www.goodyear.com/corporate.

Goodyear Sverige

Magnus Ladulåsgatan 63, 5 tr. Box 38181