Goodyears Svanendäck testvinnare

Svanenmärkta Goodyear EfficientGrip satte redan vid introduktionen en ny säkerhetsstandard bland miljödäck med lågt rullmotstånd. Nu har däcket även vunnit sitt första test, av den oberoende tyska testorganisationen TÜV SÜD Automotive1. Det nya däcket överträffar inte bara konkurrenterna när det gäller rullmotstånd och bränsleekonomi, utan ger även föraren högre vägsäkerhet på såväl våta som torra vägar.

Vinner över konkurrenterna

Tyska TÜV SÜD Automotive, en av Europas ledande oberoende testnings- och certifieringsorganisationer, har genomfört däcktester med fokus på miljöpåverkan, livslängd och prestanda på vått och torrt som visar att Goodyears nya däck EfficientGrip överträffar konkurrenterna på en rad viktiga miljö- och säkerhetsparametrar:

• 13 % lägre rullmotstånd[1]
  • 2 % kortare bromssträcka på våta och torra vägar1
  • 1,9 % lägre bränsleförbrukning1

Dessutom visar testerna från TÜV SÜD Automotive att en bil som utrustats med nya Goodyear EfficientGrip kan köra upp till 49 procent fler kilometer med EfficientGrip på den frirullande axeln och 8 procent fler kilometer med EfficientGrip på den drivande axeln. Vilket är ytterligare en viktig fördel för både konsumenterna och miljön.

Revolutionerande FuelSaving-teknik

Goodyear EfficientGrip är företagets första däck med en ny teknik som kallas FuelSaving. Tack vare de nya tekniska framsteg inom FuelSaving med avancerade gummiblandningar, innovativ däckstruktur och nya tillverkningstekniker har däckets vikt minskats med hela 10 %[2].

Miljövänligt

Goodyear EfficientGrip har som första nya sommardäck tilldelats det officiella nordiska miljömärket Svanen. Svanenmärkta produkter[3] uppfyller stränga miljökrav som till exempel: lågt rullmotstånd, låg ljudnivå och inga HA-oljor. Läs mer på www.svanen.nu.

Bilförare kan spara tusenlappar varje år

Vill man se hur stor skillnaden är mot konkurrenternas däck har Goodyear tagit fram en ekonomikalkylator som visar hur mycket en bilförare kan spara varje år genom att byta till EfficientGrip. Testa kalkylatorn själv på www.efficientgrip.eu

Nya Goodyear EfficientGrip har redan godkänts som originalutrustning av flera biltillverkare, bland andra Renault för nya Megane 3 och Mercedes för E-klassen.

För mer information kontakta Lars-Ola Nordqvist, PR Goodyear Dunlop Nordic, tel. +46 8545063 21, mob.tel. +4670 689 11 20, lars@comvision.se.

Goodyear Dunlop Nordic är en affärsenhet för åtta länder i Norden och Baltikum, med huvudkontor i Stockholm. Verksamheten har ca 120 anställda och genomför delar av produkttesterna i norra Finland och Sverige. För ytterligare information om Goodyears produkter, besök www.goodyear.se.

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har omkring 75 000 anställda och tillverkar sina produkter i mer än 60 fabriker i 25 länder över hela världen. För ytterligare information om Goodyear, besök www.goodyear.com/corporate.

[1] Jämfört med genomsnittliga prestanda hos fyra ledande konkurrenter. Testerna genomfördes av TÜV SÜD Automotive i mars 2009. Däckstorlek: 205/55R16; Testbil: VW Golf; Rapportnr. 76236753

[2] Jämfört med föregångaren

[3] Du hittar kriterierna på http://www.svanen.nu/Default.aspx?tabName=StartPage