Gå direkt till innehåll
Goodyear lanserar lastbilsdäck med högre bärighet och Interlaced Strip Technology samt 10-tons trailerdäck

Pressmeddelande -

Goodyear lanserar nu High Load-utbudet av däck med högre bärighet för att hantera behovet av ökande last på lastbilars framaxlar, i synnerhet på grund av införandet av Euro VI-utsläppsgränserna under 2013, och för att erbjuda trailerfördelar.  Den nya europeiska miljöklassificeringen påminner om den amerikanska utsläppsstandarden från 2010 och kräver extra utrustning.  Goodyear har därför tagit fram High Load-styraxeldäcken för att uppväga den extra lasten på framaxeln.  Utöver de nya styrdäcken innehåller High Load-utbudet även ett trailerdäck som kan öka en axels kapacitet med upp till 1000 kg, vilket möjliggör axellaster på 10 ton.  Bland de nya komponenter som ger däcken extra lastkapacitet finns en Goodyear-innovation kallad Interlaced Strip Technology och ett nytt spårmönster.

Det nya High Load-utbudet består av tio däck: fyra Goodyear Marathon LHS II +-styrdäck för fjärrtransporter samt fem Goodyear Regional RHS II-styrdäck och ett Goodyear Regional RHT II-trailerdäck för regionaltransporter.

10-TONS TRAILERDÄCK

En prototyp av det nya RHT II 385/65R22.5-trailerdäcket visades på 2010 års IAA Commercial Vehicle Show i Hannover.  Däcket klarar axellaster på 10 ton och innebär fantastiska fördelar för operatörer genom att ett nytt viktbesparande trailerkoncept möjliggörs.  Med dessa däck kan en tandemboggi med en kapacitet på 20 ton användas istället för en konventionell 24-tons treaxlig boggi, eftersom de nyskapande 385/65R22.5-däcken har ett lastindex på 164 = 5 ton istället för normala 160 = 4,5 ton.  En 4 × 2-traktor med en 20-tons tandemsemitrailer ger en högsta bruttovikt på 38 ton jämfört med en högsta bruttovikt på 40 ton för en 4 × 2-traktor och treaxlig semitrailer.   Tandemboggin är dock 1 ton lättare än sin treaxliga motsvarighet, vilket innebär att en trailer försedd med en tandemboggi klarar en enastående nyttolast, med avsevärt lägre inköps- och driftkostnader, jämfört med de flesta konventionella treaxliga trailers.

INTERLACED STRIP TECHNOLOGY

Interlaced Strip Technology, som är patenterad av Goodyear, är en nyskapande bältesförstärkning i däckets slitbaneområde.  Bältesförstärkningen består av ett stållager i kronområdet som gör att däcket klarar upp till sju procent mer last.  När däcket tillverkas läggs bältet i en spiral så att det korsar sig självt varje varv och på så vis ökas däckets lastkapacitet.  Utöver fördelen med högre last, så deformeras stommen mindre vid infjädringen och däcket får en jämn tryckfördelning över kontaktytan under hela sin livslängd, vilket ger jämnare slitage och därmed längre körsträcka.

MAX TECHNOLOGY

Alla High Load-däck har inte Interlaced Strip Technology, men samtliga har nya spårmönster som gör dem optimala för den extra lastkapaciteten.

Goodyear Marathon LHS II +-däcken har FuelMax Technology.  En viktig del av den här tekniken, som ger däcken ett bränslebesparande lågt rullmotstånd, är nyskapande slitbaneblandningar med högt silikainnehåll och en ny teknik kallade Silefex, som används i Goodyears senaste däck LHS II +.  Silefex är en nyskapande och bränslesnål slitbaneblandning med en särskild blandning av silikamaterial och naturgummi av premiumkvalitet.  Dessa däcks slitbanemönster ger inte bara lågt rullmotstånd, jämnt slitage, bra manövreringsförmåga och stabilitet, utan även utmärkta egenskaper i väta.

Goodyear Regional RHS II och RHT II är styr- och trailerdäck för lastbilar som används för regionaltransporter.  Dessa däck har KMax Technology, framtagen för att maximera körsträckan, bredda användningsområdet och sänka bränsleförbrukningen för lägre kilometerkostnad.

Se bifogat word-dokument för att se High Load-däckens storlekar

Två andra storlekar kan öka framaxelns bärighet: 355/50R22.5 Marathon LHS II + och 375/50R22.5 Marathon LHS II.   355/50R22.5 Marathon LHS II + har en diameter jämförbar med ett 295/60R22.5-däck och 7 500 kg bärighet per axel jämfört med 6 700 kg.  375/50R22.5 Marathon LHS II har en diameter jämförbar med ett 315/60R22.5-däck och 8 000 kg bärighet per axel jämfört med 7 100 kg.  Lufttrycket i dessa AirMaxdäck är med samma last 7,8 bar jämfört med 9,0 bar i 60 profil-däcket

355/50R22.5 och 375/50R22.5 dimensionerna följer AirMax konceptet. Den extra gummivolymen i dessa däcks slitbana kombinerat med lägre marktryck och mindre slitage ger en mer än proportionerligt längre körsträcka.  Lägre bränsleförbrukning är ännu en fördel tack vare det 5–6 procent lägre rullmotståndet[1].  Samtidigt ökar förarkomforten och risken för lastskador minskar eftersom däcktrycket är 15 procent lägre vid motsvarande laster. Dessutom är marktrycket lägre, vilket gynnar miljön genom mindre vägslitage1.

All däck är helt mönsterskärbara och regummerbara.

[1] Siffrorna är framtagna av Goodyear Innovation Center Luxembourg 2011.

Goodyear Dunlop Nordic är en affärsenhet för åtta länder i Norden och Baltikum, med huvudkontor i Stockholm. Verksamheten har ca 140 anställda och genomför delar av produkttesterna i norra Finland och Sverige. Goodyear Dunlop Nordic innefattar varumärkena Goodyear -  ett av världens största däckföretag med omkring 70 000 anställda och tillverkar sina produkter i mer än 60 fabriker i 25 länder över hela världen, Dunlop - en av världens ledande tillverkare av hög- och ultrahögprestandadäck med en imponerande framgångshistoria inom motorsport. Dunlops omfattande tävlingsverksamhet har lett till nyskapande däckteknologier för vardagsbilisten. Samt Fulda, Sava, Kelly och Debica.

För ytterligare information om Goodyear, besök www.goodyear.se For mer information om Dunlop, se www.dunlop-tires.se eller www.dunlopmotorcycle.eu.

Presskontakt Group Communications Manager Nordic +46 70 203 30 23

Ledande innovatörer inom däckindustrin

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har cirka 71 000 anställda och tillverkning på mer än 55 anläggningar i 22 länder över hela världen. På dess två innovationscenter i Akron, Ohio och Colmar-Berg, Luxemburg, utvecklas toppmoderna produkter och tjänster som sätter branschstandarden för teknik och prestanda. För mer information om Goodyear och dess produkter, besök www.goodyear.com/corporate.

Goodyear Sverige

Magnus Ladulåsgatan 63, 5 tr. Box 38181