Gå direkt till innehåll
Goodyear Dunlop öppnar regummeringsanläggning för premiumdäck för lastbilar i Wittlich, Tyskland

Pressmeddelande -

• Fabriksregummering en viktig del av tillväxtstrategin

• En investering på 3,7 miljoner euro

• 60 nya jobb i Wittlich

Hanau/Wittlich, 31 mars 2011 - Den ledande däcktillverkaren Goodyear Dunlop gör en strategisk investering i sin produktionsanläggning i Wittlich, Tyskland, för produktion av regummerade premiumdäck för lastbilar.  Företaget har investerat 3,7 miljoner euro i byggandet av en anläggning för varmregummering på platsen och har skapat 60 nya jobb där. Investeringen i ny utrustning och extra kapacitet för regummering av lastbilsdäck är en del av företagets tillväxtstrategi.

På senare år har Goodyear Dunlop hela tiden utökat sin portfölj med varmregummeringsprodukter. Med Next Tread, Goodyear TreadMax och Dunlop MultiTread erbjuder koncernen idag ett omfattande utbud regummerade däck för kommersiella fordon.  Dessa produkter har hittills endast tillverkats i Riom (Frankrike) och Wolverhampton (England).  Goodyear Dunlops anläggning i Wittlich, som redan tillverkar nya lastbilsdäck, har byggts ut för produktion av regummerade lastbilsdäck.  Totalt 3,7 miljoner euro har investerats i toppmodern regummeringsutrustning, vilket har skapat 60 nya jobb årligen i Wittlich-trakten.  Ett andra skede i utbyggnaden kommer att äga rum i mitten av 2011, då ytterligare 1,2 miljoner kommer att investeras för en total kapacitet på 150 000 regummerade däck per år.

”Vi ser regummerade premiumdäck som en viktig del av vårt däckhanteringsprogram för åkerier.  Idag kräver våra kunder, i synnerhet åkerier, mer och mer omfattande produkter – inte bara nya däck, utan andra produkter och tjänster som minimerar kilometerkostnaden per fordon, och regummerade däck spelar en viktig roll i sammanhanget.   Med våra senaste produkter – Goodyear TreadMax och Dunlop MultiTread – kan vi sänka driftkostnaderna tack vare lång livslängd och körsträcka.  Dessa regummeringar har dessutom samma egenskaper som nya däck, vilket innebär bättre bränsleekonomi och utmärkta prestanda på andra områden”, säger Hubert Moquet, chef för regummeringsverksamheten på Goodyear Dunlop Europe.  ”Den stora investeringen och etableringen av vår tredje varmregummeringsanläggning i Wittlich är de bästa bevisen på hur viktig frågan är för oss.  Regummerade premiumdäck är en mycket viktig del av vår tillväxtstrategi när det gäller däck för kommersiella fordon”.

Utöver att bygga ut regummeringskapaciteten i Wittlich har Goodyear Dunlop på senare år även kontinuerligt utökat sitt regummeringsproduktprogram. Goodyear TreadMax och senast utbudet av Dunlop MultiTread-regummeringar, som är lika bra som nya däck, har lanserats utöver de etablerade Next Tread-produktlinjerna med varmregummeringar.  TreadMax använder endast stommar från Goodyear Max Technology-produkter, som Regional RHD II- och RHS II- samt Marathon LHD II- och LHS II-däck.  De slitbanemönster och material som används i TreadMax-produkterna är samma som i de nya däcken, och följaktligen har de samma egenskaper och fördelar.  Varje regummerat däck genomgår en omfattande kvalitetsgranskning innan det når kunden.  Goodyears TreadMax-däck har samma prestandaegenskaper och tillförlitlighet som nya Max Technology-däck.

Den senaste medlemmen i Goodyear Dunlops familj med regummerade premiumdäck är MultiTread.  I MultiTread-programmet används endast stommar från den senaste generationen Dunlop-däck.  Dessa inkluderar SP 344, SP 444 såväl som nya SP 372 och SP 472 för tätortskörning.  Däck för trailers och blandad körning kommer att introduceras senare.  Fördelarna med regummerade däck är samma som alla aktuella Dunlop-däck: lång körsträcka, mycket bra väghållning, utmärkt våtgrepp samt exakt manövrering och bra komfort.

Stommarna som används för Goodyear Dunlops regummerade däck undersöks alltid noggrant för att säkerställa att de är lämpade för återanvändning.  Efter att stommarna har kontrollerats och bearbetats appliceras nya slitbanor och sidoväggar.  För TreadMax- och MultiTread-produkter används samma material som på originaldäcken.  Därefter sätts däcken i uppvärmda pressar där samma slitbanemönster appliceras som på det nya däck regummeringen replikerar.  Efter vulkanisering och kylning genomgår samtliga däck samma stränga kvalitetskontroller som nya däck.

”Produktionsanläggningen har utformats för kvalitet, produktivitet och ergonomi”, säger Francois Dele, Goodyear Dunlop Europes chef för tillverkningen av däck för kommersiella fordon.  ”Med stöd från våra medarbetare skapade vi så användarvänliga arbetsstationer som möjligt.  Våra ingenjörer har valt toppmodern utrustning med den senaste tekniken.  Vårt innovationscenter har skapat en process som producerar en produkt som är lika bra som ny för våra kunder.   Det är ett bra exempel på gott samarbete!"

Goodyear Dunlop Nordic är en affärsenhet för åtta länder i Norden och Baltikum, med huvudkontor i Stockholm. Verksamheten har ca 140 anställda och genomför delar av produkttesterna i norra Finland och Sverige. Goodyear Dunlop Nordic innefattar varumärkena Goodyear -  ett av världens största däckföretag med omkring 70 000 anställda och tillverkar sina produkter i mer än 60 fabriker i 25 länder över hela världen, Dunlop - en av världens ledande tillverkare av hög- och ultrahögprestandadäck med en imponerande framgångshistoria inom motorsport. Dunlops omfattande tävlingsverksamhet har lett till nyskapande däckteknologier för vardagsbilisten. Samt Fulda, Sava, Kelly och Debica.

För ytterligare information om Goodyear, besök www.goodyear.se For mer information om Dunlop, se www.dunlop-tires.se eller www.dunlopmotorcycle.eu.

Presskontakt Group Communications Manager Nordic +46 70 203 30 23

Ledande innovatörer inom däckindustrin

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har cirka 71 000 anställda och tillverkning på mer än 55 anläggningar i 22 länder över hela världen. På dess två innovationscenter i Akron, Ohio och Colmar-Berg, Luxemburg, utvecklas toppmoderna produkter och tjänster som sätter branschstandarden för teknik och prestanda. För mer information om Goodyear och dess produkter, besök www.goodyear.com/corporate.

Goodyear Sverige

Magnus Ladulåsgatan 63, 5 tr. Box 38181