Bästsäljande sommardäck från Goodyear, våren 2010

Goodyear EfficientGrip

Svanenmärkt däck populärt hos biltillverkare

Nya oberoende tester i ledande europeiska och nordiska motormagasin bekräftar att Goodyear EfficientGrip är marknadens ledande lättrullande gröna däck.” Det minskar bränsleförbrukningen samtidigt som det behåller högsta prestanda på broms- och vägegenskaper på våta vägar. I år blir även det Svanenmärkta sommardäcket godkänt som ett Run-on-Flat-däck för första gången.

Goodyear EfficientGrip har blivit ett allt populärare val som originalutrustning hos flera biltillverkare, senast är det Renault som godkänt däcket för nya Megane 3 och Mercedes för E-klass. Det har också godkänts med Run-on-Flat till Mercedes CLS och den helt nya BMW X1.

Det prisbelönta och bränslebesparande miljödäcket Goodyear EfficientGrip är också exklusivt och officiellt miljödäck på elbilen Renault Fluence ZE som visades vid FN:s klimatkonferens i Köpenhamn.

Se ytterligare bifogad information.

Goodyear OptiGrip

Innovativt däck som vinner däcktester

Goodyear OptiGrip blev snabbt hyllad i pressen för sin innovativa teknologi när det lanserades förra året. Dess unika SmartWear-teknologi gör att däcket bibehåller hög prestanda under hela sin livslängd. Däcket har fint våtgrepp och motverkar vattenplaning både som nytt och nedslitet. Hemligheten bakom denna prestanda ligger i flera års forskning kring design, teknik och fysik av däckets slitbana och gummiblandning.

Ledande motormagasin och motorklubbar i Norden och Europa har lovordat Goodyear OptiGrip som fjolårets största däcknyhet och det utnämndes som vinnare i tio av elva jämförande sommardäckstester. Tester i både AutoBild[1] och Auto Motor & Sport[2] drar slutsatsen att OptiGrip har utmärkta prestanda under hela sin livslängd.

Förutom sin unika SmartWear-teknik är Goodyear OptiGrip utnämnd till testvinnare i bränsleförbrukning av tyska ADACs däcktest[3]. Inget annat premiumdäck i ADACs test minskar bilens bränsleförbrukning så mycket OptiGrip[4].

Se ytterligare bifogad information.

Goodyear Eagle F1 Asymmetric

Testvinnare med hög säkerhetsfaktor

Eagle F1 Asymmetric är inte bara ett högpresterande premiumdäck i alla avseenden, det har också blivit en stor testvinnare sedan lanseringen 2007 med elva förstaplaceringar. Jämfört med sin framgångsrika föregångare Goodyear Eagle F1, är F1 Asymmetric förbättrad på så gott som alla områden. Däcket har bättre grepp både på våt och torr asfalt genom det asymmetriska däckmönstret, greppet på vått är också väsentligt förbättrat genom en racinginspirerad gummiblandning.

Goodyears unika ”Active Cornergrip Technology” är konstruerad för att öka däckens kontaktyta med vägbanan vilket ger ett bättre grepp genom hela kurvan.

En annan viktig förändring är det asymmetriska däckmönstret. Insidans öppna spår, i kombination med de längsgående djupa kanalerna, gör att vattnet från vägbanan kan pressas ut maximalt från däcket. Den breda mittribban i däcket ökar stabiliteten vid höga farter. Breda och solida gummiklackar på utsidan av däcket ökar greppet maximalt i kurvorna.

Hyllad testvinnare
De positiva effekterna av det asymmetriska däckmönstret bekräftas även av motormagasin över hela världen. Bland annat vann Eagle F1 Asymmetric ett däcktest även förra året i australiensiska tidningen Motor som beskriver dess prestanda: "Det utmärker sig på vått, där det faktiskt slår sin slalomtid på torrt."[5]. I de fyra uppräknade storlekarna har Eagle F1 Asymmetric fått den prestigefyllda NO-märkningen från Porsche som garanterar dess kvalitet.

Förutom Porsche har ett flertal andra biltillverkare också uppmärksammat Eagle F1 Asymmetrics utmärkta prestanda.

Goodyear Eagle F1 Asymmetric kommer som originalutrustning till nya Porsche Cayman och Boxter i två olika utföranden med start våren 2009.

Storlekar:
205/55ZR17 (91Y) NO
235/50ZR17 (96Y) NO
235/35ZR19 (87Y) NO
265/35ZR19 (94Y) NO

För mer information kontakta Lars-Ola Nordqvist, PR Goodyear Dunlop Nordic, tel. +46 8 545 063 21, mob.tel. +46 70 689 11 20, lars@comvision.se.

Goodyear Dunlop Nordic är en affärsenhet för åtta länder i Norden och Baltikum, med huvudkontor i Stockholm. Verksamheten har ca 120 anställda och genomför delar av produkttesterna i norra Finland och Sverige. För ytterligare information om Goodyears produkter, besök www.goodyear.se.

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har omkring 70 000 anställda och tillverkar sina produkter i mer än 60 fabriker i 25 länder över hela världen. För ytterligare information om Goodyear, besök www.goodyear.com/corporate.