Are we not drawn onward to new erA blir den produktion som inviger scenen

GEST öppnar ny teater med internationell succé

Den 28 september 2021 slås dörrarna för första gången upp till Gothenburg English Studio Theatres splitternya teater vid Chapmans torg och GEST blir därmed en av Göteborgs största frigrupper. Efter flera års samarbete med hyresvärden Källfelt Byggnads AB står nu teatern på Karl Johansgatan 88 äntligen färdig och redo att ta emot sin publik – lagom till lättade restriktioner den 29 september.

Internationella succén Are we not drawn onward to new erA blir den produktion som inviger scenen, ett samarbete med belgiska teatern Ontroerend Goed som vunnit flera priser för sin originalproduktion av föreställningen. Ontroerend Goed är enligt The Stage en av få teatrar som kan sägas närmar sig kultstatus i världen och deras föreställning The Smile Off Your Face blev utsedd av The Guardian till en av de 50 bästa teaterproduktionerna under 2000-talet.

Måndagen den 13 september påbörjar repetitionerna på GEST, där det belgiska konstnärliga teamet, däribland Alexander Devriendt, regissör tillika Ontroerend Goeds konstnärliga ledare, möter GESTs ensemble som består av fyra skådespelare baserade i Göteborg samt två studenter från Plymouth University.

Ontroerend Goeds original produktion av Are we not drawn onward to new erA. Foto: Mirjam Devriendt

Are we not drawn onward to new erA

En högst aktuell och gripande föreställning om mänsklighetens oåterkalleliga (?) påverkan på miljön

Vissa tror att mänskligheten rör sig framåt, andra tror tvärtom. Är det omöjligt att göra vår påverkan på planeten ogjord, eller kan vi spola tillbaka bandet?
Are we not drawn onward to new erA
är en stark visuell metafor för detta avgörande ögonblick i vår framtida historia, en berättelse om skapelse och förstörelse och om vad som krävs av oss för att ställa vår vårdslöshet till rätta.

- Detta är en av de mest innovativa, överraskande och gripande som vi någonsin sett.
Kristina Brändén Whitaker och Gary Whitaker, GESTs konstnärliga ledare

Are we not drawn onward to new erA
skapades ursprungligen av Ontroerend Goed (BE) i samproduktion med Vooruit Arts Centre (BR), Theatre Royal Plymouth (UK) & Richard Jordan Produktions (UK).

Förhandsreportage

För att boka in ett förhandsreportage vänligen kontakta producent Sarah Johansson på 031-42 50 65 eller pm@gest.se.

Recension

Premiären är den 28/9 kl 19.00 och du är såklart varmt välkommen att recensera föreställningen. Vänligen kontakta producent Sarah Johansson på 031-42 50 65 eller pm@gest.se.

Föreställningen spelas:
September, kl.19.00: 28, 29, 30
Oktober, kl.19.00:
1, 5, 6, 7, 8, 12, 13, 14, 15, 19, 20, 21, 22, 26, 27, 28, 29
Oktober, kl.18.00: 16, 30

Regi: Alexander Devriendt
Medverkande:
Leah Ingall
Sam Plumbe
Rudy Addo
James Hogg
Kristina Brändén Whitaker
Gary Whitaker

Konstnärlig ledning:
Kristina Brändén Whitaker (GEST)
Gary Whitaker (GEST)
Alexander Devriendt (Ontroerend Goed)

GESTs team:
Scenografi: Ger Olde Monnikhof
Ljud, video: Karl Wassholm
Ljus, projektion: Fredrik Glahns
Teknik: Miranda Seiborg Wikström
Skultpör: Shapur Akbari
Sömnad: Stina Wassholm
Projektledare: Elin Smederöd
Producent: Sarah Johansson

Ontroerend Goeds team:
Skådespelare: Leonore Spee
Skådespelare: Marie Peeters
Teknikskt ansvarig: Jeroen Wuyts

Regioner

GEST, Gothenburg English Studio Theatre, is an award-winning English speaking theatre located in Gothenburg, Sweden and is the only professional English speaking theatre in western Sweden.

GEST was founded in 2005 by Kristina Brändén Whitaker and Gary Whitaker with the aim of providing quality, contemporary and award-winning theatre in the English language.

GEST is a non-profit organisation, and all proceeds go to keeping GEST running.

Jennifer Larsson

Presskontakt Marknadsförare 0046 31 42 50 65

Sarah Johansson

Presskontakt Producent 0046 31 42 50 65

Välkommen till GEST - Gothenburg English Studio Theatre!

Gothenburg English Studio Theatre (GEST) är den största engelskspråkiga teatern i Sverige.
GEST grundades 2005 av Kristina Brändén Whitaker och Gary Whitaker och tar den bästa av samtida engelskspråkiga dramatiken till Sverige. Vi skapar teater som är tillgänglig för alla och av högsta kvalitet. Teatern är prisbelönt och arbetar med professionella skådespelare och regissörer från Storbritannien och Sverige.

Vi har två scener i vår egen teater och spelar både i Sverige och internationellt för en bred publik. GEST samarbetar också med teatrar utomlands och erbjuder teaterkurser på engelska för barn, unga och vuxna samt workshops för skolor i hela landet.

GEST - Gothenburg English Studio Theatre

Chapmans torg 10