Garmin® presenterar live nüLink!TM 2300-serien

Garmin® presenterar live nüLink!TM 2300-serien

Garmin, världsledaren inom satellitnavigation presenterar nu nästa generations uppkopplade navigatorer, nüLink! 2300-serien med 3D traffic och PhotoLiveTM cameras. nüLink! 2390 ger dig toppfunktioner som Garmin 3D traffic med data som samlats in från över 80 miljoner expertkällor för att säkerställa att du får aktuella trafikförhållanden, samt PhotoLive trafikkameror som visar hur det ser ut i verkligheten på de platser som du tänker passera. Dessutom får du reda på om det är några trafikolyckor, vägarbeten eller andra störningar längs rutten.

”Den nya funktionen 3D traffic från Garmin innehåller trafikinformation från miljontals källor inkl. bilder från trafikkameror längs vägen”, säger Clive Taylor, produktchef på Garmin International. ”Ibland tror man inte att trafiken inte är så farlig förrän man sitter fast i den och ser det med egna ögon. Med Garmins nya PhotoLive cameras ser man verkligheten, innan man sitter fast där.”

Den 4.3 tums stora pekskärmen med en ny anpassningsbar meny tillåter användaren att anpassa utseendet på huvudmenyn och köpa till ytterligare ”apps” på myGarminTM. Man kan också rapportera och ta del av förändrade hastighetsbegränsningar och placeringar av fartkameror som andra användare rapporterat samt från en stor databas

nülink! 2300-serien har även funktioner som Eniro Privatsök och Företagssök (Gula sidorna). Hitta Privatpersoner och företag snabbt och enkelt genom att söka på namn och telefonnummer. Ring dem, eller tryck på KÖR, för att hitta dit. Det finns miljontals intressanta platser (POI) förinstallerade med information om bland annat butiker, parkeringsplatser och sevärdheter.

Dessutom kan du ute i Europa med hjälp av GoogleTM Local search söka på lokala mål och veta att du förmodligen har mer information om området än de som bor där. Andra användbara tjänster som man kan använda är väderradar, aktuella valutakurser, spårning av vänner, flyginformation samt en mängd andra nüLink!- applikationer för att hålla föraren uppdaterad med saker som kan påverka deras beslut.

nülink! 2390 har röststyrning som gör att föraren kan navigera helt ”handsfree”. Väck enheten med ett kommando och ändra inställningar och sök efter resmål med hjälp av din röst. Koppla sedan ihop den med en Bluetooth-kompatibel telefon så kan du t.o.m. ringa ”hands-free” från navigatorn.

nüLink! 2340 och 2390 uttalar gatunamn och visar vilken fin du skall ligga i med Garmins exklusiva PhotoRealTM Junction View med riktiga foton som digitaliserats så att du enkelt skall kunna se vilken fil du skall ligga i. Fotot visas på delad skärm så att du samtidigt kan följa din rutt på kartan.

ecoRouteTM är en grön funktion som används till att beräkna en mer bränsleeffektiv rutt och hålla nere bränsleförbrukningen. Med trafficTrends lär sig din nüLink! 2340 eller 2390 automatiskt dygnstidstrender för trafikflöden från andra trafikanter i syfte att förbättra dina rutter och att bättre kunna förutsäga uppskattade ankomsttider baserat på aktuell tid på dygnet och veckodag. När du sparar dina vanliga destinationer i "Favoriter" kan din nüLink! med hjälp av myTrends efter ett tag ta reda på vart du är på väg utan att du behöver tala om det! Den tillhandahåller ankomsttid och relevant trafikinformation. Vare sig du kör till och från jobbet eller till ett event som återkommer varje vecka kan din nüLink! hjälpa dig att ta dig dit i tid.

Nya nüLink! 2300-serien kommer ihåg var du har parkerat bilen, kan användas för att spela ljudböcker och kan laddas med cityXplorerTM för storstadssemestrar.

Garmin tror att nya nüLink! 2300-serie med uppkopplade enheter kommer att ta navigering till en ny nivå med helt nya riktmärken inför framtiden.

nüLink! 2340 och 2390 levereras med ett års abonnemang av nüLink! Live services med fri roaming i Europa. Testperioder för de mer avancerade applikationerna som väderradar och PhotoLive Cameras m.fl. medföljer och kan sedan köpas fullt ut via nüLink! App Store.

nüLink! 2340 och 2390 beräknas komma ut på den svenska marknaden under juni månad till rekommenderade cirkapriser av 1 999 kronor respektive 2 245 kr. För mer information besök www.garmin.se