Garmin Edge 200

Garmin Edge 200

Garmin, världsledaren inom satellitnavigation presenterar nu Edge 200, en liten och elegant cykeldator med inbyggd högkänslig GPS-mottagare som registrerar distans, tid och hastighet som du har cyklat. Den är helt vattentät och kan enkelt flyttas mellan olika cyklar.

”Edge 200 är instegsmodellen för de som just har upptäckt sitt cykelintresse. Vi vill visa att det finns en Garmin just för dem. Edge 200 är designad för de som vill ha ren fakta från sina cykelturer. Det är det som får oss att bli motiverade att cykla igen”, säger Andrew Silver, produktchef på Garmin EMEA Fitness-segmentet. ”Inga extra sensorer behöver monteras. Det är bara att slå på och trycka på start. Edge 200 tillför så mycket till din cykeltur att du aldrig kommer vilja köra utan igen. Dessutom kan du dela med dig av din nyvunna passion till cykelkompisar, nära och kära via Garmin Connect”

Enkelt, exakt och tillförlitligt: Oavsett om du cyklar för nöjes skull eller som ren träningsform, kommer du att älska att kunna se hur långt och snabbt du har cyklat – helt utan sladdar och extra sensorer. Edge 200 lagrar upp till 130 timmars cykeldata och sorterar data så att du snabbt kan leta upp den snabbaste, längsta eller senaste cykelturen – det kommer öka din motivation och ge dig inspiration till att fortsätta cykla. Edge 200 har upp till 14 timmars batteritid och USB-anslutning för laddning av batteriet samt överföring av cykeldata till dator.

GPS-mottagning: Med en vikt på endast 60 gram är Edge 200 både lätt och smidig. Den har en högkänslig GPS-mottagare med HotFix® – vilket innebär att du snabbt får mottagning och behåller den även vid svåra förhållanden som t.ex. i tät skog eller mellan höga hus i stan. Du kan även ställa in larm för distans, tid och kaloriförbrukning för att göra det enklare och roligare att nå dina mål.

Garmin Connect: Edge 200 registrerar inte bara hur långt och snabbt man har cyklat utan också var man har varit. Den informationen gör att cyklisterna kan utmana sina tidigare prestationer i realtid och visar dem hur långt före eller efter är gentemot sitt virtuella jag.

Garmin Connect (connect.garmin.com) är ett community där Garmin-användare snabbt och lätt kan logga sina turer, följa resultatet och sätta upp mål. Där kan man även skapa nya turer att följa med funktionen Course Creator eller dela med sig av sina träningsresultat till familj och vänner. All information kan presenteras i tabeller, grafer och även läggas ut på en detaljerad karta.

Den nya Edge 200 beräknas finnas tillgänglig i september 2011 och har ett rekommenderat cirkapris på 1495:-.