Tryggare Sverige intervjuar Johan Östlund om industrispionage

I Tryggare Sveriges officiella tidning som idag medföljer som bilaga till Expressen intervjuas Ganeida Security Consultings vd Johan Östlund angående det växande spionagehotet mot svenska företag.

Industrispionaget mot svenska företag kommer under 2014 att öka kraftigt och det är förstås viktigt att företagen snabbt agerar för att stävja detta hot. Det är enorma värden som går förlorade när företagshemligheter stjäls vilket på sikt kan vara förödande för det svenska näringslivet.

-Tryggare Sveriges intervju med mig lyfter på ett bra sätt fram det spionagehot vi ser mot svenska företag. En sak man dock valt att inte lyfta fram är att traditionell avlyssning är mer vanligt förekommande än många tror. Vem som helst kan idag till en överkomlig kostnad köpa en hyfsat avancerad bugg och dessutom själv placera ut den om man har tillgång till lokalen. Att lokalisera buggar är dock betydligt svårare och man bör därför ta hjälp av en expert om man misstänker spionage, säger Johan Östlund.

Intervjun i sin helhet kan du läsa här: ganeida.se/artiklar/tryggare_sverige.jpg

För ytterligare information om Ganeida Security, besök gärna ganeida.se

Johan Östlund - 08-533 340 20 - info@ganeida.se

• due diligence
  • riskanalys
  • säkerhetskonsult
  • tsu
  • tscm
  • tryggare sverige
  • spionage
  • industrispionage

Ganeida Security Consulting AB är ett ledande privat säkerhetsföretag med expertis inom spaning, riskhantering, due diligence, bakgrundskontroller, underrättelser och åtgärder mot industrispionage.

Genom inhämtning och analys av information hjälper Ganeida Security företag och offentlig förvaltning att skydda sig mot externa och interna hot samt fatta välgrundade och kostnadsbesparande beslut vilket borgar för långsiktig trygghet och effektivitet.

Ganeida Securitys affärsidé är att med spjutspetskompetens och avancerad teknik som ledord hjälpa kunden att skydda företagskritisk information samtidigt som kundens eget behov av kvalificerad information tillgodoses genom sofistikerad utrednings- och underrättelseverksamhet.

Företaget nominerades år 2013 till Security Awards i kategorin årets nykomling.