Konsten att skapa unika smaker: Här kommer skandinaviska snapsar i perfekt format!

Folkkära Skåne och Hallands Fläder i fint skandinaviskt samarbete lyfter nubbetraditionen i svenska hem i ett och samma svep. En tradition som är tätt sammanflätad med våra högtider och för den del både relevant till fest och vardag i skandinaviska sammanhang.

Inför hösten 2024 hade vi en tanke om att lyfta skandinaviska smaker lite extra, och speciellt det skandinaviska utbudet av nubbar, och det resulterade i att vi nu lanserar en samling skandinaviska snapsar på Systembolaget, berättar Niclas Ericsson som är ansvarig för lanseringen hos Galatea AB.

Skandinaviska snapsar är ett urval av snapsar från Danmark, Norge och Sverige.

Snaps i ett behändigt format – miniflaskor. Flaskorna innehåller 5 cl snaps och är både fina att duka med och lagom nätta i sin storlek för att kunna erbjuda flera olika smaker vid ett och samma tillfälle. Utmärkt snaps att servera till klassiska skandinaviska storheter som t ex inlagd sill i alla möjliga varianter, stekt strömming på knäckemacka, lax i alla former, gravad, rökt, kokt lax med potatis och hemmagjorda pajer som görs matiga med svamp plockad i våra skandinaviska skogar. Smörrebröd är en favorit på andra sidan sundet, och därtill serveras med fördel ”en lille en” som danskarna säger om sin snaps. Och hur ser man på snaps i Norge? Mycket viktig. Akvavit betraktas som nationaldryck i vårt grannland och norrmännen är mycket stolta över sin akvavit.

Snaps är sannerligen en del av vår kultur i Skandinavien och drycken går hand i hand med den skandinaviska gastronomin.

Skandinaviska snapsar har följande fem snapsar i förpackningen.

SKÅNE AKVAVIT 38%
En folkkär klassiker. Finstämda toner av kummin, anis och fänkål. Elegant och balanserad enligt klassisk svensk snapstradition.

HALLANDS FLÄDER BRÄNNVIN 38%
Kryddig och mjuk smak med inslag av fläderblomma och kanel. Passar till hela smörgåsbordet.

SPRITVERKET ORANGERIE 38%
Mild och fruktig smak med citrustoner och liten sötma. En traditionell snaps med smak av pomerans i en modern version.

AKEVITT SPESIAL 40%
Nyanserad med toner av citrus, kummin och inslag av ek. Fatlagrad, smakrik och stram i en norsk traditionell stil.

BRÖNDUMS SNAPS FADLAGRET 38%
En fyllig och smakrik dansk snaps med toner av kummin och dill, inslag av sherry och citrus. Utmärkt till de kraftigare rätterna på smörgåsbordet.

Skandinaviska snapsar kommer i en ask packad med två stycken av varje snaps.

Artikelnummer: 84224
Pris: 279 kr
Länk: https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/utvalda-skandinaviska-snapsar-8422404/

Recept till snaps från vinlistan.se
Gott recept på kantarellpaj med brie. Vinlistan.se, recept och foto av Anette Rosvall.

Tre sorters smörrebröd. Vinlistan.se, recept och foto av Anette Rosvall