Besök catamaranen Handicat under Almedalsveckan.

Besök catamaranen Handicat under Almedalsveckan.

Många funktionshindrade, speciellt de som är rullstolsburna, har ett stort behov av att komma ut i naturen och uppleva dess skönhet och friska luft. Möjligheterna är dock ganska begränsade. Projekt Handicat ger funktionshindrade nya möjligheter att uppleva naturen på. Vi vänder oss till personer med funktionshinder, oavsett typ och grad men även ungdomar utan traditioner av segling och skärgårdsliv är välkomna som medhkälpare.

Båten: För att rullstolsburna personer skall kunna röra sig ombord på båten krävs att den är relativt stor och mycket stabil. Lösningen är en catamaran, en tvåskrovsbåt, med ett plant däck i sittbrunnen. Den har en ramp vilken man rullar ombord med och den har styrplatsen framme vid masten så att man kan sitta kvar i sin rullstol styra, skota och navigera. Nere i skroven finns det toalett och kojer (förflyttning upp och ned med hiss).

Samarbete med Fryshuset: Med en besättning där många har funktionshinder måste någon ha nödvändig rörlighet för att hoppa i land vid t.ex. förtöjning och för att kunna lösa olika oförutsedda problem. I samverkan med Fryshuset erbjuder Handicat förortsungdomar från familjer utan traditioner av sjöliv att prova på segling. De som vill och är intresserade kommer att erbjudas fortsatt träning i segling och i handikappkunskap, för att kunna delta som gastar i Handicats seglingar och att fortsätta öka sin kompetens inom sjölivet.

Finansiering: Projektet stöds av Allmänna arvsfonden

Handicat gästhamnen i Visby 6 - 11 juli. Välkommen ombord för att titta, fråga eller bara lyssna till en och annan skepparhistoria. För mer information: Ingemar Lundh 0739 20 22 31

Fryshuset är i Almedalen för att sätta fokus på ungdomsfrågor, när det gäller utbildning, sociala villkor och en meningsfull fritid.

Vi håller seminarier om heder, ungdomsvåld och integration, om att möta unga på nätet och hur man hjälper barn i dysfunktionella familjer. Tillsammans med Kairos Future talar vi om framtidens skola, ungdomar och trender och den Ideella sektorns roll i samhället.

Vi frågar ut partiledarna, Mona Sahlin, Lars Ohly, Maria Wetterstrand, Göran Hägglund och partisekreterarna Per Schlingman (m), Erik Ullenhag (fp) och Anders Flankning (c).

I våra olika paneler finns bl a ordföranden från Lärarfacken, länspolismästare Carin Götblad, medierådet, Peter Örn, Alice Bah Kuhnke, org. Maskrosbarn m.fl.

Vi finns i hamnen med catamaranen Handicat, på Högskolan/Studentcentrum och på Donnerplats.

I bifogad fil hittar du vårt program i korthet.

För mer information om frågeställningar och spännande personer som deltar i Fryshusets Almedalsvecka, se www.fryshuset.se/Almedalen

Väl mött i Almedalen!

Rita Criborn 0739 502 251 och Martin Dworén 0768 987 004