Smoothieföretaget Froosh vann pris för effektiv design

Det svenska smoothieföretaget Froosh har vunnit guld vid Design Effectiveness Awards 2012 i London. Försäljningen ökar kraftigt och det beror till stor del på den nya varumärkesidentiteten, säger Frooshs Country Manager i Sverige.

Svenska, danska, norska och finska konsumenter väljer i stigande grad det nordiska varumärket Froosh när de ska köpa smoothies och nu har varumärket också hedrats med guld vid den brittiska prisutdelningen Design Effectiveness Awards 2012.

Bakom designen står den brittiska designbyrån Pearlfisher och domarna vid DEA grundade sitt val bland annat på att Froosh design är ”konsekvent och tidlös, färgpaletten är strålande och inbjudande och payoffen är enkel och precis: ”fruit:bottled”.

Enligt Jimmy Ramstedt som är Country Manager på Froosh har Pearlfisher träffat Frooshs varumärkesidentitet mitt i prick.

-          De har givit våra smoothies en snygg inpackning som passar till vad som finns inuti och som får produkterna att sticka ut i butikshyllorna. De senaste två åren har försäljningen i hela Norden ökat, och det kan vi till stor del tacka den nya identiteten för, säger han.

Froosh etablerades i Sverige 2004 och har det senaste året haft huvudkontor i Köpenhamn. Den nu flerfaldigt prisbelönade varumärkesidentiteten lanserades i Sverige, Danmark och Finland i maj 2010 och sedan dess har Froosh upplevt växande efterfrågan, också från återförsäljarna som gärna har Froosh på hyllorna.

Maria Bullen är Marknadsdirektör på Froosh och hon berättar att försäljningen i Norden rusar.

-          Produkternas design har givit konsumenterna lust att smaka och samtidigt har vi lyckats behålla konsumenterna. Försäljningen i Norden har mer än fördubblats under de 18 månader som passerat sedan lanseringen av den nya designen, säger hon.

• design
  • dba
  • froosh
  • förpackning