Friends och Kristofer Greczula släpper låt i kampen mot mobbning

Friends och Kristofer Greczula släpper låt i kampen mot mobbning

Låten ”Hold out” är framtagen i ett samarbete mellan Kristoffer Greczula och Friends och släpps den 6 oktober till förmån för Friends. Den handlar om psykisk ohälsa och mobbningens allvar och ska ge hopp till de över 140 000 barn som varje dag utsätts för mobbning och går till skolan med en klump i magen.

– När jag fick frågan om att bli ny ambassadör och skriva en låt i förmån för Friends kändes det som en självklarhet. Finns det något sätt jag kan hjälpa till med så vill jag göra det. Jag vet vad kraften i musik kan göra. Vi har alla varit unga och osäkra. Jag har varit ensam och utstött. Hold out är en hoppfull låt om tron att morgondagen kommer bli bättre. Vi måste tro och hoppas. Vi måste prata om mobbning för att det ska bli bättre. Ser du något, våga agera! Titta inte på. Inga barn ska vara rädda för att gå till skolan, säger Kristofer Greczula

Som ambassadör för Friends ska Kristofer Greczula inspirera andra att agera för en tryggare plats för alla barn, samt föra ut Friends vision om en värld utan mobbning. Kristofer Greczula sållar sig till andra ambassadörer för Friends, så som Zeina Mourtada, Tareq Taylor, Frida Boisen och Mårten Nylén.

– Mobbning, kränkningar och trakasserier är ett lidande som 140 000 barn utsätts för varje dag. För många är vardagen en kamp mellan liv och död. Barn vaknar upp varje morgon och utsätts för mobbning med en förhoppning om att det är kanske idag det vänder. Vi på Friends vill tillsammans med Kristoffer få människor att lyssna, ställa sig frågan och aktivt ta ställning mot mobbning och psykisk ohälsa. Tillsammans kan vi se till att fler barn och unga får sina rättigheter tillgodosedda samt att vuxna får verktyg att stoppa mobbning och kränkningar, säger Maja Frankel, generalsekreterare på Friends.

För mer information kontakta:

Naod Abera, PR-och pressansvarig

Om Kristofer

Kristofer Greczula har över 500 liveframträdanden i ryggen och har redan haft en hit i form av platina-säljande ”You're Not Alone” och längs resan hyllats av många respekterade producenter och låtskrivare runt om i världen. Med inspiration från Prince och Bowie, inte minst visuellt – har Kristofer en naturligt androgyn utstrålning. En svårdefinierad mystik och stilkänsla som väcker nyfikenhet. Hans eget sound kombinerar influenser från 70- och 80-talet med en modern sångstil. Läs mer här.

Om Friends kunskapsbank

Projektet Agera alltid ska skapa en våg av civilkurage över Sverige, där vi rustar och möjliggör för barn, och vuxna med ansvar för barn, att aktivt vara med och bidra till ett samhälle i linje med Friends vision; En värld där inget barn utsätts for mobbning. Men ibland så vet vi inte hur vi ska agera! På Friends kunskapsbank hittar du kunskap, konkreta råd och stöd som kan hjälpa dig att vara med och skapa en värld fri från mobbning. Många små handlingar skapar tillsammans stor förändring. Klicka här för att komma till Kunskapsbanken.