Friends kommentar till dagens ledare i Expressen

Friends motsätter sig starkt Johannes Forssbergs ledare i Expressen den 27 januari 2012. Han har varken läst på om Friends verksamhet, Skolverkets rapport eller situationen inom skolvärlden. Här följer fakta.

"Inget talar för att Friends arbete minskar mobbningen"
93 % av de skolor vi jobbar med säger att samarbetet lett till en positiv förändring av klimatet på skolan och 82 % att samarbetet har lett till att antalet kränkningar har minskat.

"Skolverket förordar stark kontroll från vuxna, inte elevdelaktighet"
Skolverket skriver i sin rapport (Utvärdering av metoder mot mobbning) att en av de insatser som minskar kränkningar är när "elever aktivt medverkar i det förebyggande arbetet mot mobbning".

"Friends är dyrt"
Friendsprogrammet kostar totalt 25 000 kr per år. Det motsvarar mindre än 1 promille för utbildningsbudgeten i en normalstor kommun. Då ingår kartläggning (ca 2-4 veckor), utbildningsinsatser med skolledarträff, personalutbildning, mentorsutbildning, träff med trygghetsteam med kompisstödjarhandledning, teater för alla elever på skolan, föräldrakväll samt arbetsmaterial.

"Välarvoderad personal"
Medellönen för en utbildare hos Friends ligger rejält under en medellön för en lärare. Friends utbildare har pedagogisk eller annan akademisk examen.

Johannes Forssberg är varmt välkommen att följa med ut på en av Friends utbildningar, för att se hur vårt arbete fungerar i praktiken.

Andreas Drufva, Tf verksamhetschef
Sara Damber, grundare och ordförande