Friends-cup för barn och unga i Friends Arena

I helgen arrangeras den allra första Friends-cupen i Friends Arena. Träningscupens motto är "alla får spela" och barn i åldrarna sju och åtta år deltar. Alla ledare och barn kommer att få en fairplay-utbildning av Friends innan träningscupen börjar.

Turneringen som går av stapeln lördagen 26/10 arrangeras av Friends, Swedbank och Boo FF. Cupen hålls i sann Friends-anda vilket innebär att alla får vara med och spela lika mycket.

- Det känns fantastiskt kul att kunna arrangera Friends-cupen för allra första gången. Vi hoppas på en härlig dag för alla barn som är med och alla får självklart spela lika mycket, idrott handlar om att ha roligt. I år börjar vi i liten skala men på sikt hoppas vi att Friends-cupen ska växa sig ännu större, säger Lars Arrhenius, generalsekreterare Friends.

Dagen i Friends Arena inleds med att alla ledare och barn får en utbildning av Friends kring likabehandlingsfrågor inom idrotten.

- Vi kommer bland annat prata om hur man är en schysst lagkompis och göra olika övningar för att alla ska känna sig inkluderade i laget, säger Niklas Boström, idrottsutbildare Friends.

Turneringen sammanfaller med att Friends Arena fyller ett år. Det firas med att allmänheten får guidade turer inne på arenan med stopp i landslagets omklädningsrum, mixad zon och arenarummet. Mer info om Friends Arenas ettårsfirande: http://friendsarena.se/Evenemang/1ars-kalas/

Johanna Wilkens

Presskontakt Presskontakt 0791023636