Debattartikel: Att stoppa mobbning är ingen lönsam affärsidé

Friends står alltid på den utsattes sida. Det kommer vi att fortsätta med så länge det finns barn som knappt törs gå till skolan, som har en klump i magen varje rast eller går omvägar för att slippa slag och glåpord.

Friends uppdrag är inte att tjäna pengar – vi är en icke vinstdrivande organisation. Vår vinst och drivkraft är barns rätt till trygghet. Vi skapar tillsammans med förskolor, skolor och idrottsföreningar runt om i landet förutsättningar för en trygg miljö för barn och unga. Med 15 års kunskap och erfarenhet i ryggen vet vi att vi har mycket att ge. Vi vet också att 82 % av de skolor vi jobbar med anser att samarbetet med Friends har lett till en minskning av antalet kränkningar. Eftersom vårt mål är att stoppa alla former av mobbning pågår ett ständigt utvecklingsarbete för att hitta de mest framgångsrika arbetssätten mot mobbning.

För ett år sedan släppte Skolverket en rapport där elevers aktiva medverkan lyftes fram som en effektiv insats mot mobbning. Samtidigt fick Friends kritik för hur kompisstödjare används i arbetet. Vi tog till oss av kritiken och satte igång en stor intern utredning som visade att arbetet med kompisstödjare på de allra flesta skolor fungerar bra, men även att det kan innebära risker. För att kvalitetssäkra vårt arbete valde vi därför att göra förändringar i våra utbildningar och riktlinjer. Vi står dock fast vid att elever alltid skall vara med, lyssnas på och tas på allvar. Formen för elevdelaktighet måste däremot anpassas efter varje skolas unika förutsättningar.

För många tycks Friends vara synonymt med kompisstödjare. Men Friends är mycket mer än så. Vi jobbar med opinionsbildning och vi erbjuder ett trettiotal olika utbildningsinsatser samt kartläggning och uppföljning – allt för att skapa en tryggare tillvaro för barn och unga.

Johannes Forssberg menar i Expressen den 27 januari att Friends ”har den smartaste affärsidén i hela Sverige” och tycker att vi är ”snikna” och att vi har ”välarvoderad personal” . Vi förstår inte vad han menar. Medellönen för en utbildare hos Friends ligger rejält under vad en lärare tjänar, trots likvärdig utbildning. Johannes uppger i svepande ordalag att Friends skulle ha ”dyra vanor”, utan att precisera vad han menar. Genom sin ledare förminskar han elever och lärare som kämpar för ett positivt klimat på sin skola genom att kalla det ”värdegrundsfloskler”. Det är ett hån mot de tusentals människor runtom i Sverige som varje dag kämpar mot mobbning.

Aftonbladets Ronnie Sandahl beskriver i en krönika den 30 januari en händelse som inträffade 2006 på en skola i Funäsdalen. Mobbningen av en flicka gick så långt att hela familjen slutligen tvingades flytta. Det är en fruktansvärd historia som borde ha fått ett slut långt tidigare. Varje utsatt barn är ett för mycket. Däremot är verkligheten sällan så svartvit som den beskrivs i Aftonbladet. Bakom Ronnie Sandahls krönika fanns en förtvivlad skola, en hårt ansatt kommun och flera personer som länge kämpat för att få stopp på trakasserierna och mobbningen. Det var dessa personers version av historien som den Friendsutbildare som varit i Funäsdalen ville delge Ronnie Sandahl. Det är inte samma sak som att ta ställning för mobbarna.

I måndags blev vi kontaktade av SVT Debatt med en förfrågan om att möta Johannes Forssberg och Ronnie Sandahl med anledning av deras kritik mot Friends. Vi såg fram emot en konstruktiv dialog om hur vi bäst stoppar mobbning men fick veta att ingen av dem hade möjlighet att medverka i programmet. Vi välkomnar därför Johannes Forssberg och Ronnie Sandahl att följa med ut på någon av Friends utbildningar, för att se hur vårt arbete fungerar i praktiken.

Sara Damber, grundare och ordförande
Andreas Drufva, t f verksamhetschef