De stora greppen saknas bland bra ambitioner

Företagarna kommenterar vårbudgeten

Företagarnas vd Elisabeth Thand Ringqvist är positivt inställd till flera av de konkreta förslag som presenteras i vårbudgeten:

- Regeringen har lyssnat på småföretagen i fråga om månadsuppgifter, som nu läggs på is. Man har en vällovlig ambition att förbättra möjligheten till utdelning i små ägarledda företag genom förändringen av 3:12-reglerna, och man satsar på yrkesutbildningar. Det är välkomna förändringar för de små företagen, säger Elisabeth Thand Ringqvist.

Samtidigt efterlyser hon ett större grepp för att underlätta för små företag att växa och anställa. Enligt Företagarnas och Swedbanks Småföretagsbarometer ser många småföretag positivt på möjligheten att växa och anställa, men man ser också konkreta hinder i form av kostnaderna för att anställa, tillgången till kompetent arbetskraft och finansiering.

- På lång sikt måste det bli billigare att anställa genom sänka arbetsgivaravgiften. Ett första steg skulle vara ett arbetsgivareavgiftsavdrag.  En annan snabb kostnadseffektiv reform för att minska den ekonomiska risken vid anställningar i småföretag skulle vara att lyfta bort sjuklöneansvaret, vilket tyvärr saknas i vårbudgeten, säger Elisabeth Thand Ringqvist.

Elisabeth Thand Ringqvist lyfter också fram behovet av fortsatta tillväxtreformer, inte minst för att förbättra kapitaltillgången, som förändrad optionsbeskattning och en översyn av hur nya kapitaltäckningsregler påverkar företagens kreditmöjligheter. Hon efterlyser också att regeringen lägger fram ett konkret förslag om utbildningsanställning.

För mer information, kontakta:
Kalle Larsson, pressekreterare
Andreas Strömberg, pressekreterare
telefon: 08-406 18 80
e-post: press@foretagarna.se

Företagarna är Sveriges största företagarorganisation. Vår uppgift är att skapa bättre förutsättningar för företagande i Sverige. Vi erbjuder våra medlemmar juridisk rådgivning, förmåner och ett brett utbud av nätverk och event. Företagarna är medlemsägda, medlemsstyrda och partipolitiskt obundna. Vi finns över hela landet med 19 regionkontor och 260 lokala nätverk och mötesplatser.