Victor Olisa lyfter rasprofilering inom polisen

Victor Olisa är den före detta polisen som ägnat sitt yrkesliv åt frågor om rasprofilering och negativa stereotyper inom den brittiska poliskåren. Nu gästar han Mänskliga Rättighetsdagarna 15-17 november, för att prata om sina erfarenheter.

I 35 år jobbade Victor Olisa inom Metropolitan Police i London. Idag är han doktor i kriminologi och forskar om polisiärt ledarskap på London School of Economics and Political Science. Under sin tid inom den brittiska poliskåren kritiserade han polisens arbete med den så kallade ”stoppa och sök-metoden”, där misstänkta personer stoppas och kontrolleras utifrån föreställningar om ras och etnicitet.

En praktik som enligt Victor Olisa är diskriminerande och ofta leder till att etniska minoriteter och svarta personer i högre omfattning än andra utsätts för slumpmässiga poliskontroller.
– Ett resultat av det här är att polisen istället för att skydda människor från vissa etniska grupper och minoriteter, snarare utsätter dem för risker och direkta övergrepp. Förtroendet för polisen försvinner bland dem som utsätts och en möjlig konsekvens är att de känner en motvilja att hjälpa polisen med information och bevis när de bevittnat brott, säger han.

För att belysa ras- och etnisk profilering inom polisen arrangerar Civil Rights Defenders tillsammans med Mänskliga Rättighetsdagarna seminariet " Randomly Selected - on ethnic/racial profiling within Swedish Law Enforcement", där Victor Olisa deltar och delar med sig av sina erfarenheter av hur frågorna hanteras inom den brittiska kåren.

– Vi är stolta över att Victor Olisa har tackat ja till vår inbjudan. Frågan om rasprofilering inom polisen är aktuell även i Sverige, där vi har haft uppblossade debatter om fenomenet bland annat i samband med REVA-kontrollerna och Skånepolisens så kallade romregister. Victor har över 35 års erfarenhet och har ett unikt perspektiv som gör att han kan bidra till en konstruktiv debatt om hur frågorna hanteras inom den svenska poliskåren, säger Malin Slätis, projektledare Mänskliga Rättighetsdagarna.

För intervjuförfrågningar, ackreditering eller övriga pressfrågor kontakta:

Nina Ahlén, kommunikatör nina.ahlen@mrdagarna.se

Sofia Jimenez