Sylvie Ndongmo till Mänskliga Rättighetsdagarna

Mänskliga Rättighetsdagarna 15-17 november gästas av Sylvie Ndongmo, ordförande och grundare av Internationella Kvinnoförbundet för Fred och Frihet (IKFF) Kamerun.

Ndongmo har varit mycket ledande i arbetet för fred och säkerhet i Kamerun, och leder för närvarande arbetet med att påverka Kameruns nationella handlingsplan i för kvinnor, fred och säkerhet.

I 21 år har hon lyft kamerunska kvinnors röster och varit en aktiv förespråkare för politiska och sociala rättigheter och kvinnors deltagande i fredsprocesser. Ndongmo har organiserat kvinnogrupper över gränserna i hela Afrika för att hitta nya lösningar på de ökande säkerhetsutmaningarna på kontinenten. Hon ser konfliktförebyggande som nyckeln. Det är billigare att förhindra konflikter än att hantera krigets effekter. För henne är "ingen utveckling möjlig utan fred och ingen fred kan uppnås utan kvinnor".

IKFF Kamerun arbetar bland annat för att förebygga våld och väpnad konflikt i samband med val och även att få in fler kvinnor i politiken och öka kvinnors valdeltagande.

Under Mänskliga Rättighetsdagarna 15-17 november på Stockholmsmässan kan du höra Sylvie Ndongmo prata i programpunkten ”Feminists preventing war”.

För intervjuförfrågningar, ackreditering eller övriga pressfrågor kontakta:
Nina Ahlén, kommunikatörnina.ahlen@mrdagarna.se

Sofia Jimenez