Nu släpps programmet till Mänskliga Rättighetsdagarna

Soraya Post, Nina Rung, Victor Olisa, Hans Linde, Elena Namli, Nathan Hamelberg, dansgruppen JUCK, Stina Oscarsson. Det är några av alla medverkande under Mänskliga Rättighetsdagarna i Stockholm den 15-17 november. Idag släpps stora delar av programmet inför forumet.

Programmet lanseras under rubriken ”Rätten till ett liv fritt från våld” som är temat för årets forum. Runt 200 programpunkter, 500 medverkande och ett 80-tal utställarorganisationer kommer att finnas på plats under MR-dagarna för att belysa frågor som rör olika typer av våld som en rättighetskränkning.

Programmet behandlar exempelvis sexualiserat våld, politiskt våld, strukturellt våld, hatbrott och trakasserier, hat och hot på nätet, mäns våld mot kvinnor, våld i nära relationer och våld i konfliktzoner. Det blir en djupdykning i de strukturer och bakgrundsfaktorer som ligger bakom våldet. Men också flera exempel på lösningsorienterade metoder för hur våld i alla dess former kan motverkas och förebyggas.

– Programmet blir en djupdykning i de strukturer och bakgrundsfaktorer som ligger bakom våldet: Vilka är förövarna och vilka utsätts för våld? Hur påverkar maktstrukturer relaterade till exempelvis kön, etnicitet/vithet, funktionalitet, klass, könsidentitet, sexuell läggning, religion och ålder sannolikheten att ta till våld eller utsättas för våld? Under forumet ser vi fram emot många intressanta diskussioner och spännande talare som lyfter dessa frågor utifrån flera viktiga perspektiv, säger Malin Slätis, projektledare på Mänskliga Rättighetsdagarna.

Bland årets medverkande kan nämnas: Soraya Post, EU-parlamentariker, Hans Linde, ordförande RFSU,Victor Olisa, doktor i kriminolog och pensionerad polis från Metropolitan Police i London, Stina Oscarsson, dramatiker och regissör, Dansgruppen JUCK, Nathan Hamelberg och Adam Wassrin, projektledare Machofabriken, Elena Namli, professor i teologisk etik, Nina Rung, kriminolog och genusvetare samt grundare till föreningen Huskurage.

Ta del av årets program här

Vi ses i Stockholm!

Mänskliga Rättighetsdagarna

Torsdag-Lördag 15-17 november på Stockholmsmässan

Lördagen är gratis!

Kontakt, information och ackreditering:

Nina Ahlén, kommunikatör

nina.ahlen@mrdagarna.se

08-12 15 00 52, 0766-534376

www.mrdagarna.se

Mänskliga Rättighetsdagarna har funnits sedan år 2000 och är Nordens största forum för mänskliga rättigheter. Konferensen äger rum årligen i olika städer i Sverige och är ett icke-vinstdrivande samarbetsprojekt mellan Bris, DemokratiAkademin, Diakonia, Fonden för mänskliga rättigheter, Friends, Föreningen Ordfront, Ibn Rushd Studieförbund, Samhällsvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet, Raoul Wallenberg Institutet vid Lunds universitet, Sensus studieförbund och Svenska kyrkan . Syftet med arrangemanget är att bidra till att respekten för mänskliga rättigheter genomsyrar samhället.

Sofia Jimenez

Presskontakt Kommunikatör & projektkoordinator