NYA FORD FOCUS RS TESTAS NU PÅ NÜRBURGRING

NYA FORD FOCUS RS TESTAS NU PÅ NÜRBURGRING

Göteborg, den 12 juni 2008 - Ford Focus RS är tillbaka, dessutom är den redan ute på testbanan! En prototyp av Fords snabbaste gatbil fram till dags dato, genomgår just nu omfattande tester på den klassiska, tyska racerbanan Nürburgring.  Den nya modellen kommer att lanseras under 2009, men kommer att offentliggöras redan i slutet av juli på London Motorshow.

Den ansvarige arkitekten bakom Ford RS-projektet är Ford Europas direktör för sport- och prestandabilar, Jost Capito.

Hans konstruktörsteam, Team RS, är ansvarigt bl a för den första generationen av Focus RS som lanserades 2002, samt de båda modellerna Fiesta ST och Focus ST.

Med stort intresse följer teamet de pågående testerna på det "Gröna helvetet", Nürburgrings utmanande nordslinga.

"Nya Focus RS är mycket mer en bil för prestandaentusiaster än den föregående Focus RS-modellen och andra klassiska Ford RS-modeller från förr. Vi står kvar vid de grundläggande RS-principerna som kompromisslöshet och alla tillgängliga topprestanda för en gatbil som man vill ha."

"Den nya Focus RS har muskler, hjärta och den själ som en sann RS ska ha för att vara en utmaning att köra varje dag", förklarar Jost Capito.

Nya Ford Focus RS har en rad specialutvecklade detaljer. Tack vare en turboladdad version av Fords 2,5-liter Duratec-motor, som ger 280 PS och ett vridmoment över 400Nm, har modellen ett mycket högt effekt/vikt-förhållande som ännu är hemligt.

För den avancerade chassikonstruktionen svarar Fords tekniska center i Aachen. Konstruktörernas målsättning har varit att skapa ett chassi med starka, optimala och dynamiska köregenskaper samt vägprestanda. Detta möjliggörs genom ett avancerat system för framhjulsdrift i kombination med en LSD-differential (för att maximera motorns kraft ned i gatan).

"På tidiga prototyper byggda på Focus ST är det nya systemet mer för att möta mål för exceptionell bra traction, kör- och styregenskaper", tillägger Capito. "Med utgångspunkt från detta och ett entusiastiskt prestandabilteam bakom, kan man förstå att våra standards är höga."

Ford Focus - en bra utgångspunkt

Redan i standardutförande är Ford Focus en stark plattform för en prestandabil - den är pigg, svarar snabbt och uppträder balanserat.

Där den senaste, sportiga Focus ST-modellen slutar tar den nya Focus RS-modellen vid. Dessutom tar den bilkörning mot nya höjder tack vare ingenjörskonst byggd på Fords framgångsrika motorsportprogram med bl a rallybilen Focus WRC.

"Med två titlar efter varandra i märkes-VM samt succérna för Fiesta och Focus ST, har vi både kunskaperna och erfarenheterna. Därför är tidpunkten rätt för Ford att leverera en ny högprestandamodell för de stora kundgrupperna av lojala Ford RS-köpare över Europa", avsluta Jost Captio.

Test- och utvecklingsarbetet pågår och kommer att pågå i ett ytterligare några månader. Målsättningen är att den nya modellen ska vara i produktion tidigt 2009.

Fords pressreleaser och högupplösta bilder finns att tillgå

på Ford Motor Companys webbplats för media (http://media.ford.com).