KA, KUGA OCH SKRÄDDARSYTT ÄR FORDS NYHETER I PARIS

KA, KUGA OCH SKRÄDDARSYTT ÄR FORDS NYHETER I PARIS

Göteborg, 30 september 2008 - Nedräkningen inför höstens stora bilsalong, Paris Motor Show 2008 är nu i full gång. Om bara några dagar kommer nyheterna att rulla ut på mässgolvet.

Mest spännande på catwalken i modets huvudstad är nya Ford Ka, den andra generationen av den uppnosiga och stilbildande citybilsikonen. Men Ford har fler nyheter att visa när portarna slår upp den 4 oktober.

Ford kraftsamlar i Paris. Tolv år efter att Ford Ka debuterade på Paris-salongen är den åter igen arena för en Ka-lansering. Fords minsta bil beskrivs som ungdomlig och läcker i linjerna och är utan tvivel en Ka. Modellen är utvecklad inom ramen för Fords formspråk kinetic design. Genom avancerad teknologi, omfattande säkerhetssystem och de generösa tekniska specifikationerna ges designen ett innehåll.

Det som utmärker nya Ka är framförallt den utrustning som hittills endast varit tillgänglig i större och mer påkostade bilar. Dessutom levereras den för första gången med en 75-hästars dieselmotor, 1,3 liters Duratorq TDCi.

Både diesel- och bensinmotorn på 1,2 liter håller sig under 120 gram CO2 per km.

Den som inte har chansen att se nya Ka i Paris, får dock chansen att se den i den nya Bond-filmen som har världspremiär senare i höst.