FORD EUROPA ÖKAR FÖRSÄLJNINGEN ÄVEN I APRIL

Göteborg, 16 Maj 2008 - Ford Europas försäljning ökar med 6,4 procent, till 129 500 under april månad, inom de 19 traditionella EU-marknaderna. Försäljningen i Tyskland ökade med 25 procent och i Frankrike med hela 27 procent.

- Vår försäljningsvolym växte i 14 av de 19 EU-marknaderna medan vår marknadsandel ökade i hela 16 av dessa 19, säger Ingvar Sviggum, marknadschef, försäljning och service för Ford Europa.

Fords ökade försäljning inom de 19 traditionella marknaderna innebär en marknadsandel på 8,1 procent under april månad.

Den nya Ford Focus var Fords mest sålda modell i april med (33 100) på de 19 EU-marknaderna. Fiesta kom på andra plats (26 900). Försäljningen av nya Mondeo ökade ytterligare till 14 800.

April var också en rekordmånad för kommersiella fordon för de 19 EU-marknaderna med en ökad försäljning på 1 900 till 23 500. Rekordet uppnåddes främst genom hela 15 600 sålda Ford Transit fordon.

De första fyra månaderna i år har Ford Europa sålt 550 700 fordon i de 19 europeiska länderna vilket ger en marknadsandel på 8,7 procent, en ökning med 0,1 procent jämfört med samma period förra året. Försäljningen i Ryssland, Turkiet och Ford Europas direktmarknader sålde ytterligare 112 000 fordon vilket ökar den totala summan till

662 700 fordon, en ökning med tre procent jämfört med förra året.

Ryssland slog också säljrekord både vad gäller aprilmånad och försäljning av kommersiella fordon.

- Den nya Ford Kuga som börjar säljas nästa månad kommer att ytterligare stärka Fords försäljningssiffror, speciellt eftersom modellen har de lägsta CO2 utsläppen i det expanderande kompakta 4x4 segmentet, säger Ingvar Sviggum.

Fotnot:

De 19 traditionella EU-marknaderna är:

Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Italien, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Spanien, Schweiz, Storbritannien, Sverige, Tjeckien, Tyskland, Ungern och Österrike.

Ford Europas marknadsandelar refererar till de 19 traditionella EU-marknaderna, exklusive Turkiet och Ryssland (som är de övriga huvudmarknaderna) och de 30 europeiska direkta marknaderna där vi baserar vår andel på icke inhemsk försäljningsvolym.

De 30 europeiska direkta marknaderna är:

Albanien, Algeriet, Andorra, Armenien, Azerbajdzjan, Bosnien, Bulgarien, Cypern, Egyptien, Georgien, Gibraltar, Kazakstan Kyrgyzstan,  Kroatien, Libyen, Marocko, Makedonien, Malta, Moldavien, Montenegro, Rumänien, Serbien, Slovakien, Slovenien, Tajikistan, Turkmenistan, Tunisien, Ukraina, Uzbekistan och Vitryssland.

Fords pressreleaser och högupplösta bilder finns att tillgå

på Ford Motor Companys webbplats för media (http://media.ford.com).

För ytterligare information, kontakta Public Affairs, Ford Motor Company AB:

Ola Norberg, onorberg@ford.com alt. +46 (0)31 325 17 79