Flower aktiverar flera nya batteriprojekt – “En ny era för svensk förnybar energi”

Press release -

Energitechföretaget Flower fortsätter att accelerera mot den fossilfria energiomställningen. Genom att lägga till tre nya batteriparker med en total kapacitet på över 70 MW till sin batteriportfölj, optimerar företaget nu över 200 MW av energiresurser, vilket gör det till Sveriges största batteriportfölj. "Det här markerar starten på en ny era för svensk förnybar energi", säger John Diklev, grundare och VD för Flower.

Flower utökar sin portfölj av flexibla energitillgångar. Med aktiveringen av tre nya batteriparker, i Bredhälla, Kungälv och Hanhals, optimerar energitechföretaget nu totalt över 200 MW av energitillgångar, vilket ger ett viktigt stöd till det svenska energisystemet och påskyndar utbyggnaden av förnybara energiprojekt.

"Osäkerhet har alltid varit en faktor med förnybar energi – solen skiner inte alltid och det blåser inte alltid. Med dessa toppmoderna batterisystem på plats kommer vi inte bara att kunna reducera obalanser i elnätet, utan också minska elkostnaderna för konsumenter och bana väg för en acceleration av investeringar i förnybar energi. Det här markerar starten på en ny era för svensk förnybar energi", säger John Diklev, grundare och VD för Flower.

Förvärvet av projektet i Bredhälla på 42,5 MW kommunicerades av Flower tidigare i år, den största operativa batteriparken i Sverige vid den tidpunkten. Den kommer att tas i drift nästa vecka i samband med en invigningsceremoni på plats. Hanhals 15 MW-projektet leds av Flowers investerare Ellevio Energy Solutions, och optimeras nu helt av Flower. Kungälv 15 MW-projektet har utvecklats, byggts och förvaltats av Flower från grunden och tas i drift idag.

"Batteriparken i Kungälv är en stor milstolpe för Flower och vi är så tacksamma gentemot våra lokala partners som har varit avgörande för att detta skulle bli verklighet. Det är det första projektet i sitt slag där Flower har säkrat partnerskap med lokala intressenter för att få tillgång till hela batterivärdekedjan. Detta är en del av en större strategi som vi nu implementerar för att få tillgång till internationella marknader", säger Emma Hellström, Chief Strategy Officer på Flower.

Kungälv-projektet blev verklighet som ett resultat av nära dialog och samarbete med markägare, kommuner och nätägare, för att säkerställa att projektet både passar det lokala samhället och drivs i harmoni med känslig infrastruktur och miljö. Tillsammans med de andra aktiverade batteriprojekten kommer Kungälv att vara avgörande för att stödja elnätet både lokalt och nationellt.

"Aktiveringen av Bredhälla, Kungälv och Hanhals innebär inte bara ett lyft för lokala samhällen, utan är också avgörande för energisystemet i stort. I en nära framtid kan detta öppna upp långsiktiga affärsmodeller och kontraktsstrukturer för batterier, och påskynda utbyggnaden av förnybara energiprojekt ytterligare. Vi har bara börjat på denna spännande resa", säger John Diklev, grundare och VD för Flower.

Topics

Flower grundades 2020 av John Diklev och är Sveriges ledande aktör inom energihandel och optimering av batterilager. Genom att kombinera avancerad mjukvaruteknologi med flexibla energiresurser möjliggör Flower morgondagens förnybara energisystem. Med fokus på snabb expansion till utvalda europeiska marknader bryter Flower ny mark mot ett fossilfritt energisystem. För mer information, besök vår webbplats: www.flower.se

Hampus Jildenbäck

Press contact Marketing Director Marketing & Communications +46736515012

Flower - Energizing tomorrow

We enable the energy system of tomorrow by combining pioneering technology with flexible assets, allowing clean energy to power society

The energy system of tomorrow relies on a high share of renewable energy production, and with that comes a new set of uncertainties. Grid owners, producers and consumers are all affected by these uncertainties, and enabling that system relies on stability in grid frequency, prices and volume. Combining and solving these problems is what we call flexibility.

Flower

Söder Mälarstrand 21