Pressmeddelande -

Över 8500 elever tävlar i Sveriges största idé- och uppfinnartävling Finn upp 2009

8550 elever i skolår 6-9 har skickat in 6229 uppfinningar till Sveriges största uppfinnartävling Finn upp 2009.
- Det är nytt rekord. Vi är jätteglada över att så många elever runt om i landet skickat in sina idéer, säger Sofia Björkvi, projektledare för Finn upp 2009.
De vinnande eleverna får ta emot sitt pris av Kronprinsessan Victoria den 11 maj, då prisutdelningen går av stapeln.

Redan under hösten startade arbetet med Finn upp ute på skolorna och nu har alla tävlingsbidrag kommit in.

-
Nu har juryn ett viktigt arbete framför sig, troligtvis är den stora högen tävlingsbidrag fylld med kloka och viktiga vardagslösningar. Några kommersiellt gångbara uppfinningar har faktiskt kommit fram under åren, säger Sofia Björkvi.

Juryn, bestående av representanter från olika organisationer och företag, har till uppgift att utse årets pristagare. Juryn tittar på teknisk lösning, idépresentation, nytänkande och design.

Fler tjejer än killar tävlar
I år är det 30 år sedan Ingenjörsamfundet arrangerade första tävlingen och sedan starten har över 48 000 idéer skickats in.

- Det är roligt att se att antalet deltagande elever har ökat. En annan intressant sak vi kan se är att första tävlingsåret, 1979, stod tjejerna för 12 % av idéerna och i år står tjejerna för 53 % av de inlämnade idéerna. Det är ju helt fantastiskt! Teknik och uppfinnande är inte längre något som i stor utsträckning bara intresserar killar, säger Sofia Björkvi.

Om Finn upp
Finn upp är en metod för lärare i skolår 6-9 som vill väcka sina elevers lust att upptäcka. Inte bara kunskap utan även sin förmåga till problemlösning och kreativt tänkande. I Finn upp har ungdomar, sedan 30 år tillbaka, fått ta fram och utveckla egna idéer inom sina intresseområden. Var tredje år arrangeras en nationell uppfinnartävling, det är numera Sverige största. 2005 belönades Finn upp med Nationalencyklopedins Kunskapspris. Finn upp är Ingenjörsamfundets satsning på ung idékraft och finansieras bl a av Skolverket och Nutek. Läs mer på www.finnupp.se

Vill du veta mer om Finn upp och tävlingen, eller komma i kontakt med en skola som är med och tävlar?
Sofia Björkvi, projektledare Finn upp 2009. Tfn direkt 08-663 70 80. Mobil 070-750 70 14. sofia@finnupp.se
Madeleine Wikström, presskontakt. Tfn direkt 08-663 57 53. Mobil 070 - 698 69 15. madeleine.wikstrom@ingenjorsamfundet.se