SF Bio fokuserar på bioupplevelsen i sitt nya löfte

SF Bio fokuserar på bioupplevelsen i sitt nya löfte

”Det finns alltid en anledning att gå på bio”. Så lyder SF Bios nya varumärkeslöfte. Ett löfte som ska hjälpa till att tydligare befästa positionen som det bästa fritidsnöjet.

”Film är bäst på bio” tillhör ett av Sveriges mer välkända reklamkoncept. Men nu ersätts det av ”Det finns alltid en anledning att gå på bio”.

• Att ”film är bäst på bio” är fortfarande i högsta grad sant, men vi har känt ett behov av att hitta ett budskap som fokuserar på hela upplevelsen som idag är så mycket mer än bara en filmvisning. Vi konkurrerar inte med andra sätt att se film – vi konkurrerar med andra upplevelser. Vi är helt enkelt ett fritidsnöje bland många andra som tävlar om biobesökarnas tid, säger Helena Eklund, marknadschef på SF Bio.

Bio är ett av de populäraste fritidsnöjena. Varje år görs ca 17 miljoner biobesök. Och trots ökad konkurrens av andra fritidsaktiviteter verkar intresset för bio inte minska, snarare tvärtom. Det nya löftet ska hjälpa till att få trenden att hålla i sig. Konceptet har arbetats fram tillsammans med SF Bios reklambyrå Ruth.

• Vi har haft förmånen att jobba med SF Bio i åtta år nu. Vi kände tillsammans att det var rätt tid att utveckla SF Bios varumärkeslöfte. ”Det finns alltid en anledning att gå på bio” ger oss helt nya möjligheter att kommunicera. Och inte minst hjälper det oss att påminna om biobesöket som den självklara fritidsaktiviteten, säger Henrik Täppmark, creative director på Ruth.

Det nya löftet introduceras bland annat med hjälp av fem filmer. Filmer där biopubliken är i fokus.

• Alla som går på bio är där av olika anledningar och har små berättelser att berätta. De kanske är på en dejt. Eller gör det som en familjetradition. Vi har velat väcka liv i de berättelserna som vi tror att många kan känna igen sig i. Det kändes som ett kul format att vrida fokuset inne i biosalongen – mot publiken – för en gångs skull, fortsätter Henrik Täppmark.

SF Bio använder framförallt sina egna kanaler i sin kommunikation. Biografen, bioduken, sina sociala kanaler och den egna sajten. Det nya löftet smyglanserades i samband med alla hjärtans dag och kommer att bli mer och mer synligt under året.

• Det nya löftet kommer att vara en del av all kommunikation som SF Bio gör. Det är inte en enskild kampanj som ska bära löftet, utan detta är något som ska leva under lång tid, avslutar Helena Eklund.

SF Bio AB ingår i Nordic Cinema Group som är Nordens största biografaktör med 103 anläggningar och 586 biosalonger i sex länder – Sverige, Norge, Finland, Estland, Lettland och Litauen. Nordic Cinema Group bildades 2013 genom en sammanslagning av de starka biografaktörerna SF Bio, SF Kino, Finnkino och Forum Cinemas och ägs av Bridgepoint och Bonnier AB. 2012 omsatte Nordic Cinema Group ca 2 600 Mkr. Sedan 1980 har SF Bio i Sverige byggt 30 nya biografer med 248 salonger och 29 971 fåtöljer och bolaget har ca 1 300 anställda.

Filmstaden AB är en av Sveriges ledande leverantörer av kultur och nöje med ca 11 miljoner biobesök per år. Vi driver 32 biografer med totalt 254 salonger och drygt 32 000 fåtöljer. Vi finns på 16 orter och hos oss arbetar 1 200 personer. Vi ingår i Odeon Cinemas Group som ägs av världens största biografkedja AMC.