Förbättringar för Bioklubben, popcornbricka och events bland vinnarna i Biolabbet

Idag presenteras vinnarna i Biolabbet, SF Bios digitala laboratorium som utforskar framtidens bioupplevelse. Över 2 300 förslag har lämnats in och tre vinnare har nu utsetts som vardera vinner en årsförbrukning av biobiljetter.

Med ”Biolabbet” vill SF Bios skapa ett forum där biobesökarna kan vara med och påverka hur framtidens bioupplevelsen ska se ut. På kampanjsidan www.sf.se/biolabbet kan man lämna sitt förslag och under september har alla som lämnat in bidrag också deltagit i Biolabbets tävling där de 18 bidrag med flest röster gått vidare till final tillsammans med två jokrar. De två jokrar som utsågs att delta i finalen var ”FIFA kvällsturnering på IMAX” från Rafi Totangy och ”The notification extension” från Dean Sacirovic.

De tre förslagen som juryn utsett till vinnare av en årsförbrukning av biobiljetter, 52 st var, är:

”Använda bioklubbspoäng vid köp online” från Victor Nyhuus

”Popcorn- och mugghållare” från Emad Shabaani

”#MorethanaMovie” från Julia Gullö

Juryns motivering:

Dessa tre idéer hade många röster från användarna och var juryns favoriter. Juryn ser att dessa tre idéer har både stor användarnytta för många och är möjliga att genomföra. De tre idéerna representerar olika men viktiga delar av bioupplevelsen; förenklat biljettköp för våra mest lojala kunder, en förbättrad upplevelse i kiosken samt själva bioupplevelsen före och efter filmen.

Dessa tre förslag belönas därför vardera med en årsförbrukning av biobiljetter, 52 st, vilket motsvarar ett biobesök i veckan.

Totalt har det kommit in över 2 300 förslag vilket är långt över förväntan. Hälften av förslagen har kommit från Bioklubbsmedlemmar och många av förslagen rörde just hur Bioklubben kan utvecklas.

”Engagemanget för Biolabbet har varit enormt och vi är överväldigade av responsen. De flesta förslagen är väldigt bra förslag och vi satsar på att försöka realisera flera av dem. Några av förslagen är saker vi redan har på gång så det är roligt att få bekräftat att vi har tänkt rätt. Vi planerar bland annat att lansera flera förändringar för Bioklubben under nästa år som vi tror kommer göra Bioklubben bättre. Självklart kommer medlemmarna få vara med och ge synpunkter på förändringarna”, säger Madelene Josephson, marknads- och försäljningsdirektör på SF Bio.

Tävlingen i Biolabbet är nu avslutad men Biolabbet kommer att leva vidare och vi välkomnar alla att fortsätta lämna förslag på hur bioupplevelsen kan förbättras.

Bra idéer kommer att belönas löpande. Förutom biobiljetter har man också chansen att se sin idé förverkligad på någon av SF Bios biografer.

I ”Biolabbet” kan man också läsa om vilka utvecklingsinitiativ som SF Bio själva driver och här finns möjlighet att kommentera och ställa frågor kring varje projekt.

-SF Bio utvecklar ständigt biograferna för att förbättra bioupplevelsen men det är inte alla som känner till mängden projekt vi förverkligar varje år. På det här sättet vill vi berätta om vad vi gör och varför samt få värdefulla synpunkter direkt från våra mest engagerade kunder, säger Erik Borgkvist, projektledare på SF Bio.

Kampanjen har tagits fram tillsammans med byrån Actionist. Kampanjen har synts på sf.se, Facebook, Instagram, Youtube och på SF Bios biografer.

För mer information, kontakta:

Anna Rosang, SF Bio

070 471 39 11, anna.rosang@sfbio.se

Lars Lundberg, Actionist

0707 10 96 03, lars@actionist.se

SF Bio AB är en av Sveriges ledande leverantörer av kultur och nöje med ca 12 miljoner biobesök per år. Vi driver 38 biografer med totalt 264 salonger och drygt 34 000 fåtöljer. Vi finns på 22 orter och hos oss arbetar 1 200 personer. Vi ingår i Nordic Cinema Group som ägs av Bridgepoint och Bonnier AB.

Filmstaden AB är en av Sveriges ledande leverantörer av kultur och nöje med ca 11 miljoner biobesök per år. Vi driver 32 biografer med totalt 254 salonger och drygt 32 000 fåtöljer. Vi finns på 16 orter och hos oss arbetar 1 200 personer. Vi ingår i Odeon Cinemas Group som ägs av världens största biografkedja AMC.