Pressmeddelande -

HÖGSÄSONG FÖR CYKELSTÖLDER – KOSTAR FÖRSÄKRINGSBOLAGEN NÄSTAN EN HALV MILJARD VARJE ÅR

Innan 2011 års cykelstöldssäsong ens startat så hade antalet cykelstölderna ökat med nio procent under årets första månader. Just nu är vi mitt i högsäsongen för cykelstölder, stölder som kostar försäkringsbolagen nära en halv miljard varje år.

Under årets första fyra första månaderna har över 12 000 cyklar stulits i landet enligt Brottsförebyggande rådet, Brå. Det är i genomsnitt 100 st stulna cyklar om dagen och är en ökning med nio procent jämfört med samma period förra året. Då cykelstöld är ett säsongsbetonat brott som ökar under vår- och sommarmånaderna så betyder det att vi just nu är mitt i högsäsongen för cykelstölder. Förra året stals över 60 000 cyklar i landet och mer än hälften av dem stals under just perioden maj - augusti. Under vår- och sommarhalvåret finns det gott om cyklar på gator och torg samt campingplatser vilket gör att de är mer tillgängliga för stöldangrepp och begärliga för användning och avyttring.

Dyrt för försäkringsbolagen

Det är omöjligt att exakt avgöra hur mycket pengar cykelstölderna kostar varje år. Enligt en internationell jämförande undersökning från Holland så hamnar summan för cykelstölder i Sverige på 378 miljoner kronor per år. Till det kommer drygt 64 miljoner kronor i självrisk som de bestulna själva får betala vilket gör att kostnaderna för cykelstölderna uppgår till nästan en halv miljard varje år. De som i slutändan får betala för de ökande kostnaderna för stulna cyklar är försäkringstagarna i form av höjda premier.

Trots den höga kostnaden för cykelstölder är chansen att någon cykeltjuv ska gripas minimal. Polisen har få resurser för att motverka cykelstölder och bara två procent av de anmälda brotten klaras upp. Om cykelägaren inte skrivit ner och registrerat cykelns ramnummer så innebär det att det nästan är omöjligt för Polisen att identifiera den. Polisen får då även svårt att bevisa att den verkligen är stulen även om man skulle gripa tjuven. I län där antalet semesterfirare är högt är också ofta antalet cykelstölder högt. Det är därför viktigt att förbereda sig noga innan man tar med sig cykeln på semestern, speciellt då fler och fler väljer att ta med sig cykeln till våra nordiska grannländer där en nordisk cykelregistrering blir nödvändig för att återfå en stulen cykel genom polissökning.

Att tänka på

Hur kan jag minska risken att min cykel stjäls?

• Lås alltid cykeln med godkänt lås. Använd gärna två lås, ett för cykeln och ett annat för att förankra cykeln.
  • Var försiktig med var du ställer din cykel. Använd om möjligt bevakade cykelparkeringar.
  • Om möjligt, ta av sadeln, vilket gör cykeln mindre attraktiv att stjäla.
  • Anteckna cykelns ramnummer.
  • Skaffa gärna extra stöldskydd genom cykelregistrering via t ex Smart Safety som tillhandahåller nordens största cykelregister. Polisen har direktuppkoppling till cykelregistret och kan spåra rätt ägare i hela Norden.  Årligen gör den svenska polisen ca 56 000 sökningar i Smart Safetys register för ägarkontroll och identifiering av stulna cyklar.

Källa: Brottsförebyggande rådet (BRÅ) statistik

• cykel
  • cykelstölder
  • cykelregistrering
  • cykelmärkning
  • registrering
  • stulna cyklar
  • försäkring

FAKTA SMART SAFETY
Smart Safety är ett säkerhetsföretag som tillhandahåller moderna säkerhetstjänster och produkter som verkar brottsförebyggande och även erbjuder ersättning och kompensation om olyckan skulle vara framme. Företaget registrerar och försäkrar cyklar, mobiltelefoner, datorer, konstverk och annan egendom i hela Norden åt både privatpersoner, företag och organisationer.

Smart Safety Cykelregister är i dag Nordens största cykelregister med närmare fem miljoner registrerade cyklar som är sökbara för Polisen i hela Norden. Företaget hade 2009 en omsättning på 110 miljoner kronor. Sedan hösten 2010 ingår Smart Safety i Falck koncernen där man fortsätter sin kraftfulla satsning och expansion på hela den nordiska cykelmarknaden genom att bland annat ta över och driva Falck Cykelregister i Danmark och Norge samt fortsätter sin tillväxt i Sverige och Finland.

Årligen gör Svenska polisen ca 56 000 sökningar i Smart Safetys register för ägarkontroll och identifiering av stulna cyklar. Utöver detta görs ett stort antal sökningar av hittegodsavdelningar och privatpersoner för att få cykelns korrekta ägaruppgifter.

Johanna Ahlberg

Presskontakt Marknadschef + 46 (0)706 36 77 90