Traveas tar över all medieförsäljning för Svenska Golfförbundet, en medieportfölj värd 30-35 mkr/år

Svenska Golfförbundet (SGF) konsoliderar sin totala medieförsäljning hos annonsnätverket Traveas AB. Traveas annonsnätverk växer därmed med ytterligare en stor och etablerad ”publisher” och ökar antalet annonsörer från ett 50-tal till långt över 600 stycken. Totalt värderas försäljningen av SGFs mediaprodukter till cirka 30 - 35 miljoner kronor/år. Samarbetet löper i ett första steg till och med år 2013.

Med Traveas teknologiplattform i botten, stärker Svenska Golfförbundet sin digitala satsning, samtidigt som det i Traveas regi skapas en enhetlig annonsavdelning för hela medieportföljen. Det samlade erbjudandet mot annonsmarknaden innefattar, utöver det via Traveas redan befintliga konceptet ”SGF Bekräftelsemail”, även tidningarna Svensk Golf, Golf & Affärer, Golfguiden samt givetvis Sveriges största golftidning på internet; Golf.se.

För Traveas innebär affären följande:

• Ansvar för SGFs totala medieförsäljning, med en omsättning på 60-70 MSEK till och med 2013.
  • Intäkter för bolaget på mellan 3-5 mkr redan under 2012. Bolaget kommer att ha en kombination av fasta och rörliga intäkter 2012, och därefter rörliga intäkter under 2013.
  • Bolaget knyter till sig och anställer samtliga funktioner som arbetat med försäljning, traffic och annonsproduktion för Svenska Golfförbundets mediaprodukter, den så kallade ”Golfgruppen”.
  • Bolaget växer från sex till elva medarbetare.
  • Nya funktioner inom försäljning och traffic skapar synergier mellan de olika vertikalerna i Traveas annonsnätverk; Travel och Sports
  • Framgång för den fortsatta satsningen på att vidareutveckla bolagets teknologiplattform mot ytterligare digitala publikationskanaler (tidigare primärt via mobil och email)
  • Avtalet är exklusivt och löper under 2012 samt 2013, med möjlighet till förlängning.

Några kommentarer från parterna:

- Genom att samla hela försäljningsuppdraget i samma bolag kan vi nyttja kombinationen av Traveas teknologi med ”Golfgruppens” erfarenhet, kompetens och ”know-how” inom försäljning av golfrelaterade medier. Att i en framtid dessutom kunna knyta ihop all försäljning i ett och samma annonshanteringssystem ger oss givetvis stärkta möjligheter till segmentering, träffsäkerhet och leverans för våra annonsörers kampanjer säger Roger Andersson, Kommunikationschef på Svenska Golfförbundet.

- Att vi får det här förtroendet från Svenska Golfförbundet är ett oerhört starkt kvitto på kraften i det annonsnätverk vi skapat. Lanseringen av SGF Bekräftelsemail under 2011 bekräftade vår modell och teknologi, och den här affären gör att vi fullt ut kan växla upp kraften i vår plattform. Att samtidigt få in ett antal mycket kompetenta individer in i vår egen säljmaskin gör givetvis att vi också kan öka kraften i vår försäljning. Vi ser verkligen fram emot golfåret som kommer, säger Gustaf Karling, VD Traveas AB.

Svenska Golfförbundet är ett av Sveriges största idrottsförbund, tillika utgivare av en rad unika medieprodukter inom golf. SGF påbörjade sin satsning mot det digitala redan 1995 då Golf.se startades. Lanseringen av Golfens IT-system (GIT) skedde 2004. 2010 presenterades en ny och modernare version av

Golf.se – som i dag är en av Sveriges största sportsajter. En satsning som nu tillsammans med Traveas förstärks avsevärt. SGF och Traveas har samarbetat framgångsrikt sedan 2011 då Traveas lanserade SGF Bekräftelsemail, och båda parter ser stora möjligheter med detta fördjupade samarbete, med synergier inom både teknologi och försäljning.

Synergier inom teknologi:

SGF nyttjar redan Email Composer, en del av Traveas teknologiplattform för berikade bokningsbekräftelser. Genom det fördjupade samarbetet går det att hitta synergier mellan de annonser som bokas för bekräftelsemailen och de annonser som visas på Golf.se. Därmed går det att fullt nyttja kraften i Traveas annonshanteringssystem, för alla digitala produkter i Svenska Golfförbundets medieportfölj.

Synergier inom försäljning:

I denna affär omfattas även samtliga tryckta publikationer; Europas största golftidning Svensk Golf som når samtliga hushåll med minst en golfare, branschtidningen Golf & Affärer för alla som arbetar inom golfen samt Golfguiden. Genom att samla alla dessa produkter, tryckta som digitala, uppnås även en större tyngd i erbjudandet mot annonsmarknaden (annonsörer, mediebyråer och samarbetspartners).

Roger Andersson

Kommunikationschef, Svenska Golfförbundet