​Tonårsföräldrar och unga vuxna uppmanas att tänka om inför skolavslutningen

​Tonårsföräldrar och unga vuxna uppmanas att tänka om inför skolavslutningen

Under morgondagen kläs 1000 cykelsadlar i Ängelholm i vita sadelskydd med budskapet ”Schyssta föräldrar köper inte ut”. Det är hälsning från Ängelholms kommun, polisen och nattvandrarna som arbetar tillsammans för att få tonårsföräldrar att TÄNKA OM i frågor som rör ungdomar och alkohol.

Kampanjen TÄNK OM görs i samarbete med Länsstyrelsen Skåne och Ängelholms kommun tillsammans med andra kommuner i Skåne kommer tillsammans att dela ut drygt 12 000 cykelsadelskydd den 3 juni. Kampanjen vill ge tonårsföräldrar kunskaper och stöd kring ungdomar och alkohol. Forskning visar att föräldrar spelar en viktig roll för att motverka drickande bland tonåringar. Att visa förtroende men samtidigt vara tydlig och restriktiv med alkohol minskar risken för att tonåringen ska utsätta sig för risker.

– Tonårsföräldrar tillsammans med unga vuxna är den främsta källan till att ungdomar får tag på alkohol nu inför skolavslutningen. Var en schysst vuxen och säg nej, detta ger ungdomarna själva klara uttryck för i olika undersökningar, säger Maria Selway, drogförebyggande samordnare på Ängelholms kommun.

Föräldrar visar stort förtroende för sina tonåringar i alkoholfrågan. Det visar en undersökning som Folkhälsomyndigheten nyligen låtit genomföra bland ett representativt urval av föräldrar till barn födda 1999 i länet. Totalt uppger 77 procent av de tillfrågade föräldrarna att de alltid litar på sina tonåringar när de säger att de inte ska dricka på festen.Samma undersökning visar att 15 procent av föräldrarna känner till att tonåringen har varit påverkad av alkohol någon gång.

Några av de vanligaste problemen som tonåringar upplever kopplade till alkohol är konflikter och förstörda eller borttappade ägodelar. Enligt CAN har också var fjärde 17-åring som druckit alkohol haft oskyddat sex. Motsvarande siffra bland 15-åringar är 14 procent.

Bakom TÄNK OM står Folkhälsomyndigheten, Systembolaget, Länsstyrelserna och Polisen. Läs mer på www.tänkom.nu

Maria Selway, drogförebyggande samordnare, Ängelholms kommun
Tel. 0431-46 81 60, e-post: maria.selway@engelholm

Ängelholms kommun är belägen i Skånes vackraste del kring Skälderviken. Kommunen har 40 000 invånare och människor lockas hit av natur, kultur, god service, trygghet och en stor framtidsoptimism. Ängelholm har ett brett näringsliv och ett mycket gott företagsklimat. Såväl den kommersiella som offentliga servicenivån är hög och kommunen ingår i en synnerligen dynamisk region i nordvästra Skåne. Ängelholm är platsen för dig! www.engelholm.se