Gå direkt till innehåll
Börja nu, använd den hjälp som finns och passa på när byggnaden ändå ska rustas upp. Det är Lotta Bångens tips för mer energieffektiva fastigheter inom offentlig sektor.

Vd Lotta Bångens: ”Energieffektivisering är nyckeln till energipusslet”

Vi behöver mer el. Det är ingen hemlighet att elektrifieringen av samhället och den hållbara omställningen kräver mer energi. Men vi pratar alldeles för lite om hur elen faktiskt används. Det menar Lotta Bångens, vd på Sveriges intresseorganisation för energieffektivisering, Eneff. Onsdag 9 oktober delar hon med sig av framtidslösningar på den direktsända konferensen Energitinget, i Eskilstuna.

En utmaning är att energieffektivisering handlar om ”de många små besluten som måste fattas hela tiden”, säger Lotta Bångens, vd på Eneff. Men aktörer som EU och långivande banker ställer allt striktare energikrav, och med energieffektivisering kommer också flera fördelar.

– Energieffektivisering är bättre för klimatet och går hand i hand med ekonomisk lönsamhet, så det ger dubbel vinst. Dessutom sänker du inte bara din egen elräkning, du bidrar också till att elpriset per kilowattimme sjunker för alla, eftersom energieffektivisering har ganska stor hävstångseffekt, säger hon.

”Det finns många bra hjälpmedel”

På konferensen Energitinget ska Lotta Bångens berätta hur vi kan göra offentliga fastigheter mer energieffektiva. Hon hoppas att de som lyssnar framför allt tar med sig att de ska ta hjälp och inte vänta med att genomföra åtgärder.

– Börja nu! Gör en plan för alla byggnader i kommunen. Det finns många bra hjälpmedel, som regionala energikontor och entreprenörer, och vi på Eneff har en upphandlingsmodell som följer lagen om offentlig upphandling, säger Lotta Bångens.

För ett prisvärt, pålitligt och hållbart energisystem

Lotta Bångens är en av grundarna som för 15 år sedan startade Energieffektiviseringsföreningen (Eneff). Intresseorganisationen arbetar för ett prisvärt, pålitligt och hållbart energisystem och har idag 126 medlemmar, från hela landet.

– Vi kan inte säkra ett pålitligt och hållbart energisystem utan att också kraftigt effektivisera vår energianvändning, men det pågår mer diskussioner om hur vi kan öka elproduktionen än om hur vi kan använda elen vi redan har på ett mer effektivt sätt, säger hon.

Kostnadsfritt att delta

Energitinget 2024 arrangeras inom ramen för projektet Elsmarta Östra Mellansverige (2023–2026) som medfinansieras av Europeiska unionen. Bakom evenemanget står Energikontoret i Mälardalen, Eskilstuna kommun, Länsstyrelsen Östergötland och regionerna Sörmland, Örebro län och Östergötland.