Samverkan är en framgångsfaktor för biogasens utveckling

Samverkan är en framgångsfaktor för biogasens utveckling

I en studie som genomförts av Grontmij på uppdrag av Biogas Öst har förutsättningar för biogasens fortsatta utveckling i östra Mellansverige och Stockholmsregionen identifierats. För lyckade biogassatsningar har en långsiktig politik med tydliga mål varit en framgångsfaktor. Det visar satsningarna i Linköping, Örebro, Västerås och Motala som har studerats. Samverkan mellan aktörer i värdekedjan är en viktig faktor för ökad fordonsgasproduktion och länsöverskridande samverkan är en förutsättning för biogasens fortsatta utveckling i stort.

- I kommuner och regioner med framgångsrika biogassatsningar har ihållig och långsiktig politik varit en viktig framgångsfaktor. Det har funnits en delaktighet från politiker och andra offentliga aktörer som ger förutsättningar för att biogassatsningar ska komma igång, berättar Liselott Roth på konsultföretaget Grontmij som har arbetat med studien.

Samverkan över länsgränser och mellan aktörer har visat sig vara en av de viktigaste framgångsfaktorerna för expansion av fordonsgasproduktion. Samverkan mellan aktörer bidrar till riskreducering och samverkan mellan län kan balansera skillnader mellan efterfrågan och produktion. Andra viktiga faktorer är ekonomisk lönsamhet, förståelse och incitament för alla led i värdekedjan. Långsiktiga spelregler, ekonomiska styrmedel och kommunala satsningar spelar också en betydande roll.

Offentliga aktörer som regionförbund, kommunförbund, länsstyrelser, landsting och större kommuner har en betydelsefull roll som opinionsbildare, informationsspridare och som draghjälp för den lokala utvecklingen av biogas.

Möjligheter som överbrygger hinder för biogasens utveckling i regionen Några av de faktorer som enligt studien kan skapa hinder för den fortsatta utvecklingen är en komplicerad och långdragen tillståndsprocess för nya anläggningar och ny infrastruktur. Bristen på infrastruktur som produktionsanläggningar, matavfallsinsamling, biogasledningar och tankställen hämmar också utvecklingen. Låg ekonomisk lönsamhet är också en betydande faktor som minskar antalet projekt som kan realiseras.

Västra Götalandsregionen och Region Skåne utgör stora regioner med en framgångsrik utveckling av biogasmarknaden. De yttre förutsättningarna har varit gynnsamma och det finns ett uttalat politiskt mål för den fortsatta utvecklingen. I de sex län som utgör östra Mellansverige och Stockholmsregionen finns inte dessa förutsättningar. Dock kan en gemensam satsning och målsättning om att regionen ska bli en biogasregion gynna den fortsatta utvecklingen av biogas. Studien visar på ett generellt behov av ökad samordning kring biogasfrågor och Biogas Öst, ett samverkansprojekt under Energikontoret i Mälardalen, kan axla rollen att samordna länen för biogasens utveckling.

Rapporten finns att läsa på: www.biogasost.se

För mer information kontakta: Tomas Wadström, Biogas Öst 070–100 96 20, tomas.wadstrom@energikontor.se