Rekordstora gasvolymer och start för en ny era

Allt fler gasbilar drivs med allt mer gas. Det gör att fordonsgasvolymerna är rekordstora i augusti 2010, det såldes 34% procent mer fordonsgas än samma månad förra året.

–        Det har aldrig tidigare sålts så mycket miljövänlig fordonsgas till landets personbilar och bussar, säger Michelle Ekman, fordonsgasansvarig vid Energigas Sverige.

I augusti såldes 7,5 miljoner kubikmeter fordonsgas. Av denna volym fordonsgas så var 4,9 miljoner kubikmeter biogas och 2,6 miljoner kubikmeter naturgas. Andelen förnybar gas är alltså fortsatt på samma nivå, över 60 procent av all fordonsgas består av biogas.

–        Nu startar en ny era för tankstationer där fordonsgas även kan tankas i flytande form i lastbilar. Detta ger högre flexibilitet och försörjningstrygghet till hela fordonsgasmarknaden i landet. Att ersätta diesel med gas i tung trafik ger stora miljövinster, säger Michelle Ekman, fordonsgasansvarig vid Energigas Sverige.

På onsdag den 20 oktober inviger FordonsGas Sverige AB tillsammans med Volvo Lastvagnar AB Europas första publika tankstation för flytande fordonsgas i Göteborg. Samtidigt startar ett fältprov med lastbilar i kommersiell trafik som går på flytande fordonsgas. Denna moderna teknik på tankstationer kan bidra till en effektivare försörjning av fordonsgas inom hela transportsektorn över hela landet.

Invigningen av tankstationen sker kl 8.00 den 20 oktober vid Stigs Center, Importgatan 4, 422 46 Hisings Backa. Vid frågor kontakta Tula Ekengren på 031- 63 45 72 eller tula.ekengren@fordonsgas.se