Möte om hur vinterns tågkaos drabbade basindustrin

I denna varma och soliga midsommarvecka kan det nästan vara svårt att minnas den gångna vintern. Men för att förhindra framtida problem för järnvägstrafiken har regeringen gett Per Unckel i uppdrag att utreda den samlade hanteringen av vinterns störningar. Inom ramen för detta uppdrag träffar energigasbranschen imorgon företrädare för bland annat näringsdepartementet.

- Det har talats högt om resenärernas lidande och problem när järnvägstrafiken lamslogs den gångna vintern. Men det har talats alltför lite om hur den svenska basindustrin drabbades när gasolleveranserna inte kunde komma fram på det svenska järnvägsnätet, säger Anders Mathiasson, VD Energigas Sverige.

Vid mötet imorgon deltar även Jernkontoret som är den svenska stålindustrins branschorganisation. Från Energigas Sverige deltar företrädare för gasolsektionen. Gasolsektionen samlar fem företag som tillsammans levererar ca 5 TWh gasol till i första hand industriföretag i Sverige. Gasol är en högeffektiv och betydligt renare energikälla än olja som efterfrågas av exempelvis kemi-, stål- och pappersindustrin över hela landet.

En säker energiförsörjning för industrin är mycket betydelsefull för att säkra arbetstillfällen. Transporterna av energi måste helt enkelt fungera. Samtliga gasolföretag är i stor utsträckning beroende av fungerande järnvägstrafik för att kunna erbjuda kunderna säkra leveranser.

- Vi hoppas och tror att regeringen månar om svensk basindustri, deras anställda och alla underleverantörer. Därmed menar vi att Per Unckels utredning särskilt måste fokusera på hur industrin och gasolleveranserna drabbades av vinterns störningar i tågtrafiken, samt ge förslag som kan förhindra detta i framtiden, säger Anders Mathiasson, VD Energigas Sverige.

Den gångna vintern har energigasbranschen fått uppleva situationer då godstrafiken på järnväg stått helt stilla på grund av vintervädret. Branschens mening är att bristande underhåll och förebyggande insatser orsakat många av de situationer som gjort att t ex Hallsberg, Göteborg och Malmö rangerbangårdar fått stängas helt i långa perioder.

Läs mer i det öppna brev som energigasbranschen skickat till Trafikverket, Green Cargo, infrastrukturminister Åsa Torstensson, samt regeringens särskilde utredare Per Unckel.

Anders Mathiasson nås på: 070-296 32 65