Efterlängtat besked för gasbilarna

- Äntligen! Det här beskedet har vi väntat på i över ett år. Nu kan försäljningen av gasbilar återigen ta fart efter nästan ett år av kraftig nedgång på grund av osäkerhet kring förmånsvärdet, säger Anders Mathiasson, vd för branschorganisationen Energigas Sverige.

Frågan om en förlängning av den reducerade förmånsbeskattningen har under nästan ett helt år, engagerat en mängd aktörer; från biogasproducenter till bilhandlare och tjänstebilsköpare. I vårpropositionen kom nu till slut det efterlängtade beskedet från regeringen. Förmåns-reduktionen förlängs med ytterligare två år till och med 2013. För branschorganisationen Energigas Sverige är beskedet välkommet, men man hade gärna sett ett mer långsiktigt besked från regeringen.

- Att förmånsreduktionen blir kvar ytterligare två år är glädjande. Samtidigt är två år en alltför kort tid för att verkligen få igång tjänstebilsförsäljningen igen. Ett leasingkontrakt löper vanligtvis på tre år. Om knappt ett år är vi tillbaka i osäkerheten igen.  Vi hade helst sett en mer långsiktig förlängning med samtidig koppling till leasingkontrakten. Då hade gasbilarna på allvar kunnat utmana främst de dieseldrivna tjänstebilarna som nu tar stora marknadsandelar, säger Mathiasson.

Den reducerade förmånsbeskattningen har stor betydelse för försäljningen av gasbil som tjänstebil. Kostnaden för tjänstebilsförare på nya gasbilar blir lägre än motsvarande bensinbil. Även privatbilsmarknaden drar på sikt nytta av tjänstebilsförsäljningen då bilarna normalt kommer ut på andrahandsmarknaden efter tre år. Detta leder i sin tur till att fler nya gastankstationer etableras och efterfrågan på biogasproduktionen ökar, vilket möjliggör investeringar och skapar nya arbetstillfällen inom biogasindustrin.

Sverige har förbundit sig att öka andelen förnybara drivmedel till 2020 och få en fossiloberoende fordonsflotta 2030. För att nå detta mål och få en mer miljöanpassad fordonspark är försäljningen av nya bränslesnåla bilar som drivs av förnybara drivmedel central och måste fasas in.

Utsläppen från en gasbil hör idag till de allra lägsta i fråga om koldioxid men också i fråga om astmaframkallande ämnena såsom partiklar.