Enaco säkrar datadriften för Region Skåne.

Enaco, som är en helhetsleverantör inom avancerade datacenter, har vunnit upphandlingen att uppgradera och driva ett antal IT kritiskt tekniska utrymmen för Region Skåne. I uppdraget ingår även att hantera service och jour för de IT tekniska utrymmena samt att leverera ett antal kringtjänster. Avtalet är på 5 år, med möjlighet till förlängning ytterligare fem år. Arbetet påbörjas omgående och samtliga enheter ska vara uppgraderade vid årsskiftet.

– Vi är otroligt glada och ser det här som ett mycket intressant och utvecklande uppdrag, säger Magnus Angermund, VD för Enaco Sverige. Enaco kommer att ansvara både för byggnationen och iordningställande av anläggningarna samt för driften. Vi är stolta över att ha vunnit det här kontraktet som omfattar hela vårt erbjudande från design och byggnation till funktionsansvar.

Enaco har tilldelats uppdraget i hård konkurrens med andra leverantörer av datacenters.

– Jag är nöjd med att upphandlingen är färdig och att ett avtal är på plats, säger Patrik Jönsson, plattformsansvarig på Region Skåne. Det har varit en lång upphandling med många förhandlingsmöten. Enaco presenterade ett bra förslag och visade en stor förståelse för vår verksamhet.

Arbetet påbörjas omgående och planen är att samtliga enheter ska vara uppgraderade före årsskiftet.

- Det är ett ansvarsfullt uppdrag att hantera driften av kritiska funktioner för en så pass viktig aktör som Region Skåne, säger Magnus Angermund. Det ställs extremt stora krav på tillgänglighet. Därför har vi handplockat de som har bästa kompetensen för uppgiften.

För mer information kontakta:

Magnus Angermund
 VD på Enaco  Sverige AB
Tel +46 8 514 84 600
Mobil +46 732 31 96 30

magnus.angermund@enaco.se

Kategorier

Enaco designar, bygger, uppgraderar och servar säkra och avancerade datacenters, serverrum och andra typer av kommunikationsrum. Med fokus på grön, hållbar och energieffektiv teknologi.

Enaco levererar lösningar för såväl den fysiska miljön med ändamålsenlig lokal med skalskydd och inredning som elförsörjning, klimatanläggningar, olika säkerhetssystem samt kommunikationslösningar.

Företaget grundades 1977 och har i dag ca 100 anställda fördelade på kontor i Stockholm (huvudkontor), Göteborg och Malmö.

Enaco ägs av investmentföretaget Mannerheim Industrier AB, som har ett långsiktigt perspektiv med sitt ägande och som är aktivt engagerade i utveckling av sina företag där tillväxt, kompetens och entreprenörsanda prioriteras. Inom Mannerheim Industrier ligger fokus främst på utveckling av företag inom energi och teknik samt styr- och mätsystem.