På Väg är mötesplatsen för alla som arbetar för säkra, tillgängliga och framkomliga vägar. Foto: Trafikverket

På Väg breddar sitt fokus inom vägsäkerhet – inkluderar vägunderhåll och anläggning

Svensk infrastruktur står inför stora utmaningar, där underhåll och anläggning av vägar är två centrala områden för att säkerställa ett säkert och fungerande transportsystem. Elmiamässan På Väg, mötesplatsen för hela vägbranschen som hålls 4–5 mars 2025, har därmed utökat sitt fokus till att inte bara diskutera vägsäkerhet, utan även vägunderhåll och anläggning, vilket gör årets upplaga av evenemanget extra relevant för samtliga aktörer inom sektorn.

Underhållet av vägar i Sverige har länge varit en eftersatt fråga. Underhållna vägar är en förutsättning för att säkerställa framkomlighet och trafiksäkerhet. Vägunderhåll pågår dygnet runt, året om i alla väderförhållanden och inrymmer både förebyggande såväl som avhjälpande och akuta arbeten. Vinterväghållning har blivit en viktig fråga för både allmänhet och myndigheter, särskilt i ljuset av de senaste årets kraftiga vinterväder och långa stopp i trafiken vid flera tillfällen. Trafikverket, som bland annat ansvarar för vägarnas drift och underhåll, vill se ett ökat fokus på samverkan, och ser positivt på att mässan fokuserar på vägunderhåll.

– Underhållet av det svenska vägnätet behöver stärkas och regeringen prioriterar detta i sin budgetproposition. Det innebär att vi kommer att ha en större volym av underhållsåtgärder som Trafikverket vill beställa kommande år. För oss är det viktigt med en sund, välmående och differentierad bransch som har förmågan att skala upp sin verksamhet när vi nu ska satsa på vägunderhåll. Mässan På Väg är en unik möjlighet att samla alla aktörer, skapa erfarenhetsutbyte och kunskapshöjning samt göra reklam för alla potentiella arbetstagare som vi vill ska lockas till att jobba i denna fantastiska och samhällsviktiga bransch, säger Martina Rydberg, Enhetschef bas och vintertjänster väg, Trafikverket.

Samtidigt som underhållet är prioriterat, pågår även stora satsningar på att bygga ut och förbättra väginfrastrukturen i Sverige. Det finns ett stort behov av att diskutera och utbyta idéer kring att bygga hållbar och säker infrastruktur för framtiden, vilket mässan nu möter genom att inkludera anläggning som ett fokusområde.

Regeringen föreslår en satsning på 1,5 miljarder kronor på vägunderhåll för 2025 för att säkerställa framkomligheten och robustheten samt påbörja ett återtagande av det eftersatta underhållet. För att omsätta satsningen till åtgärder som återtar underhållsskulden krävs en aktiv och engagerad bransch. På Väg 2025 erbjuder branschen en unik mötesplats för att möta dessa utmaningar och hitta vägar framåt inom aktuella ämnen såsom vägsäkerhet, arbetsmiljö, anläggning och vägunderhåll – områden som direkt påverkar landets infrastruktur och transportsystem.

– Vi är positiva till inkluderandet av anläggning och vägunderhåll till På Väg 2025. Det har varit eftersökt av branschen, där vi nu matchar branschens efterfrågningar genom att utöka mässan och inkludera dessa ämnen som bidrar till säkrare svenska vägar, säger Bengt Johansson, mässansvarig för På Väg.

På Väg arrangeras 4-5 mars 2025, i samverkan mellan Elmia och branschföreningarna SBSV, Sveriges Branschförening för Säkrare Vägarbetsplatser, SVBRF, Svenska Väg- och Broräckesföreningen, SVMF, Skandinaviska Vägmarkeringsföreningen samt S.A.K., Säkerhet vid arbete på kommunala gator.