Sörmländsk ekobonde blir vikarierande verksamhetschef för Ekologiska Lantbrukarna

Roger Tiefensee kommer axla rollen som vikarierande kanslichef för Ekologiska Lantbrukarna från och med slutet av augusti.

Roger Tiefensee är ekologisk äppelodlare utanför Malmköping i hjärtat av Sörmland och har bland annat tidigare varit gruppledare i riksdagen. Han kommer vikariera för nuvarande verksamhetsledare Sofia Emilsson som snart går på föräldraledighet.

- Jag ser mycket fram emot att kunna driva föreningens arbete i samma starka anda som tidigare med det tydliga målet att förbättra förutsättningarna för ekologiska lantbrukare i Sverige, säger Roger Tiefensee, vik. kanslichef för Ekologiska Lantbrukarna.

Som kanslichef kommer Roger arbeta halvtid. Rogers huvudsakliga ansvarsområden blir ledning, föreningens ekonomi samt strategiska näringspolitiska frågor.

- Med Roger vid rodret känns det tryggt inför det kommande verksamhetsåret. Rogers gedigna bakgrund inom både ekologiskt lantbruk och ledande roller på rikspolitisk nivå och i annat föreningsliv kommer hjälpa vår förening att nå de mål vi har utstakade framöver, säger Erika Olsson, ordförande i riksstyrelsen för Ekologiska Lantbrukarna.

Ekologiska Lantbrukarnas Josefine Zuazu Johansson, som arbetat med regelfrågor och internationell samverkan åt föreningen, kommer få utökat uppdrag genom ta över Sofia Emilssons uppgifter med EU:s jordbrukspolitik (CAP) samt olika produktionsutvecklande frågor och projekt.

Kontakt:

Max Peterson, kommunikatör på Ekologiska Lantbrukarna, 070-380 01 77

Roger Tiefensee, kanslichef på Ekologiska Lantbrukarna, 070-380 90 36

Josefine Johansson Zuazu, expert näringspolitik och regelfrågor, 070-9314773

Erika Olsson, ordförande i riksstyrelsen för Ekologiska Lantbrukarna, 070-653 10 31